طالبان باید به جای آمریکا با افغان‌ها گفتگو کند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان اظهار داشت: طالبان باید به جای آمریکا با افغان‌ها گفتگو کند.

اخبار بین الملل- وی گفت: آمریکا در افغانستان شکست خورده است و تحت فشار مردم خود و جامعه بین‌المللی قرار دارد. افغانستان پس از مداخله‌های خارجی ویران شده است. نیروهای خارجی عامل بی‌ثباتی و جنگ در کشور ما هستند. هزاران نفر بر اثر اشغال افغانستان توسط آمریکا کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند. آمریکا باید تاوان این خسارت‌ را بپردازد و در متن توافقنامه صلح نیز لحاظ شود. توافق آمریکا-طالبان اوضاع افغانستان را بهبود نمی‌بخشد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان افزود: طالبان پس از پایان مذاکرات با آمریکا، گفتگو با دولت افغانستان را آغاز کند. طرفین باید درباره تشکیل دولت موقت، ایجاد آتش‌بس و برگزاری انتخابات شفاف به توافق برسند.

وی همچنین تاکید کرد که تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است. حکمتیار بیان داشت: رئیس‌جمهور جدید را نه صندوق رای بلکه خارجی‌ها تعیین خواهند کرد. بنابراین همانند گذشته دولت ضعیف تشکیل خواهد شد. این انتخابات پیروز ندارد. برگزاری دور دوم نیز بی‌فایده‌ است. احتمالا دولت موقت تشکیل می‌شود. ما نتیجه انتخابات و رئیس‌جمهوری را که با تقلب روی کار می آید را قبول نداریم.

قابل ذکر است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ ۶ میزان/ مهر برگزار شد و نتایج ابتدایی آن نیز در اول ماه جدی/ دی ماه اعلام گردید، اما نتایج نهایی تاکنون مشخص نیست.