ترامپ، خشمگین از ورود آمریکایی‌های مبتلا به کرونا به داخل کشور

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو نفر از مقام های ارشد دولت آمریکا گزارش داد: مقام های وزارت امورخارجه آمریکا تصمیم گرفتند بعد از مشورت با یک مقام ارشد وزارت بهداشت و خدمات انسانی، شهروندانی را که درکشتی ژاپنی قرنطینه شده بودند به کشور بازگردانند. اما مقام های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها مخالفت کردند زیرا نگران آن بودند که این تعداد از مسافرانی که در بین صدها آمریکایی تخلیه شده در این کشتی بودند، ممکن است ویروس را گسترش دهند.

اخبار بین الملل- سازمان های خبری آمریکایی تصمیم این کشور برای بازگرداندن این تعداد از آمریکایی ها را دوشنبه هفته پیش اعلام کردند و مسافران همان روز به آمریکا وارد شدند.

ترامپ از ندادن گزارش به او  درباره آمریکایی هایی که جواب آزمایش آنها مثبت بوده است، خشمگین است و ظاهرا خشم خود را بر سر «الکس ایزار» (Alex Azar) وزیر خدمات انسانی و بهداشتی آمریکا و برخی دیگر از مقام های ارشد این کشور خالی کرده است.

یک مقام آمریکایی گفت، ترامپ بستن مرزها به روی افراد آلوده به این ویروس را در حفظ سلامت کشور بسیار مهم می داند و به دنبال  آن است که طوری قلمداد شود که او به خوبی از مدیریت واکنش به این بیماری بر می آید.

ترامپ در سال ۲۰۱۴ و همزمان با بحران ابولا در آفریقا به عنوان شهروند، از دولت باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا خواسته بود پروازها را لغو کرده و افراد آلوده به این ویروس -حتی  تیم پزشکی آمریکا را برای کمک به آفریقا رفته بودند- از ورود به کشور منع کند.

کرونا دستکم ۶۳۴ نفر ازسرنشینان کشتی دایموند پرینسس را آلوده کرده و دو مورد مرگ گزارش شده است. مقام های ژاپنی این کشتی را به مدت دو هفته در بندر یوکوهاما ایزوله کردند.  تلاش ها برای قرنطینه  کردن این کشتی باعث شد که ویروس کرونا بسرعت در بین مسافران گسترش یابد.

مقام های آمریکایی روز جمعه اعلام کردند که دستکم ۳۴ نفر در داخل آمریکا آلوده به ویروس هستند که ۱۸ نفر آنها سرنشینان کشتی ژاپنی هستند. همه ۳۴ مورد به دلیل سفرهای خارجی مبتلا شده اندو هنوز نشانه ای درباره گسترش این ویروس به داخل جامعه آمریکا منتشر نشده است.

وزارت امور خارجه آمریکا به دقت وضعیت شهروندانش را در خارج و در کشتی  تفریحی وستردام در کامبوج و نیز آمریکایی هایی که به هتل هایی در پایتخت کامبوج منتقل شدهاند، تحت نظر دارد. آزمایش یک زن آمریکایی ۸۳ ساله که ساکن  این کشتی که به مالزی سفر کرده بود مثبت اعلام شده است. روز دوشنبه اعلام شد که هنوز ۹۲ شهروند آمریکایی درکشتی وستردام بسر می برند و ۲۶۰ نفر دیگر در هتل هایی پایتخت کامبوج بسر می برند.

شمار کل مبتلایان کرونا در چین به ۷۷ هزار و ۹۲۸ نفر در سراسر جهان رسید که ۷۶ هزار و ۲۸۸ نفرشان چینی هستند.  در این میان دو هزار و ۳۶۲ نفر جان باخته‌اند که دو هزار و ۳۴۵ نفر آن‌ها در چین بوده است. از میان جمع مبتلایان ۲۰ هزار و ۸۶۱ نفر نیز درمان شده‌اند.