کرونا در کمین قشر آسیب پذیر در پاکستان

براساس آمار بین المللی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد شاخص توسعه انسانی در پاکستان به میانگین ۰.۵۶۲ رسید که حتی پایین تر از بنگلادش می باشد. پاکستان پس از یمن، افغانستان و سوریه یکی از پایین ترین میانگین ها را در آسیای جنوبی از لحاظ شاخص توسعه انسانی دارد.

اخبار بین الملل- اما توزیع ثروت در پاکستان اندکی متنوع است، توزیع مناسب درآمد در این کشور با نابرابری نسبتا پایین همراه است در عین حال میزان فقر طی سال های اخیر در پاکستان افزایش داشته اما با توجه به گزارش بانک جهانی پاکستان در سال ۲۰۱۵ توانست پیشرفت چشمگیری در کاهش فقر نشان داده و دومین کشور دارای پایین ترین نرخ فقر در جنوب آسیا شناخته شد.

اما طی پنج سال گذشته بحران اقتصادی پاکستان و ضعف مدیریتی در این کشور برای تقویت معیشت و حمایت از قشر آسیب پذیر که به گفته کارشناسان تنها طی دو سال گذشته چیزی حدود ۱۸ میلیون نفر به قشر فقیر اضافه شده اند، باعث شده تا چالش های اقتصادی، اجتماعی و حصول نیازهای بهداشت و درمان برای این افراد به چالش مضاعف برای دولت تبدیل شود.

کرونا و قشر آسیب پذیر در پاکستان

این روزهای که ده ها کشور در مناطق مختلف جهان درگیر ویروس کرونا هستند، پاکستان نیز که ابتلای ۴ نفر به این ویروس را در کشور تایید کرده، به فکر مدیریت کرونا و جلوگیری از شیوع آن است اما مواضع مقامات پاکستانی با آنچه که در شهرها و مراکز مشاهده می شوند تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

همزمان با رسیدن کرونا به پاکستان، مسئولان این کشور مردم را به خونسردی و اتخاذ تدابیر حافظتی و رعایت بیشتر بهداشت دعوت می کنند در حالی که از سوی دیگر محترکان و سودجویان وارد میدان شده و چالش جدیدی را درخصوص دسترسی به ماسک، وسایل بهداشتی و دارو به وجود آورده اند.

هر چند بیمارستان ها و مراکز درمانی در شهرهای مختلف پاکستان خود را برای شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا و نگهداری آنان در بخش قرنطینه آماده کرده اند، اما خبری از اجرای طرح همگانی در شهرها و یا مناطق آسیب پذیر برای جلوگیری از شیوع احتمالی این ویروس نیست.

دکتر «حفیظ پاشا» از اقتصادانان نام آشنای پاکستانی می گوید: رشد اقتصادی پایین و تورم دو رقمی به ویژه در بخش مواد غذایی باعث شده تا ۱۸ میلیون نفر دیگر نیز به جمع قشر فقیر کشور اضافه شده و بر اثر آن به چالش های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی کشور افزوده خواهد شد.

وی در مقاله ای که توسط روزنامه «اکسپرس تریبیون» منتشر شد، گفت: میزان فقر در پاکستان در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۱.۳ درصد بود و این وضعیت تا واسط سال جاری میلادی (۲۰۲۰) به بیش از ۴۰ درصد خواهد رسید.

ماموریت های خیابانی برای شناسایی کرونا

مسئولان اداره بهداشت پاکستان این روزها از بیم شیوع احتمالی ویروس کرونا طرح خیابانی را کلید زده اند که براساس آن ماموران بهداشتی با حضور در خیابان ها و محله ها در سطح شهر، افراد عادی را معاینه کرده و هرگونه مورد مشکوک را به مراکز قرنطینه منتقل خواهند کرد.

اما با توجه به وجود صدها هزار نفر از جمعیت بی خانمان ها در اطراف شهر و پدیده زاغه نشینی حتی در شهر اسلام آباد به عنوان پایتخت پاکستان، این طرح ممکن است برای ماموران بهداشت دشوار تر باشد.

هر چند مسئولان پاکستانی شیوع ویروس کرونا را در این کشور کتمان می کنند اما به نظر می رسد پدیده بی خانمان ها و جمعیت زاغه نشین در شهرها که به تسهیلات بهداشت و درمان دسترسی ندارند، می تواند به شکار ویروس کرونا تبدیل شده و حتی پیش از شناسایی از سوی ماموران بهداشت، این بیماری به سرعت شایع شود.

تدابیر حفاظتی در فرودگاه ها و مرزهای زمینی

وزارت بهداشت و خدمات ملی پاکستان در کنار سازمان مدیریت بحران این کشور از دو هفته گذشته و از زمان اوج شیوع ویروس کرونا، در تمامی فرودگاه های این کشور به حالت آماده باش در آمده و اختصاص ورودی های مجزا برای مسافرین آنان را تحت معاینه قرار می دهند.

به گزارش رسانه های پاکستانی، دستگاه خودکار پزشکی که کار آن تشخیص دمای بدن افراد است نیز در فرودگاه ها به کار گرفته شده و همزمان تیم سیار پزشکی برای انتقال افراد مبتلا به کرونا نیز در صحنه حضور دارند.

گزارش ها از گذرگاه های زمینی مرز پاکستان با ایران و افغانستان حاکی است که تمام فعالیت های تجاری، اقتصادی و تردد اتباع ممنوع شده و مراکز قرنطینه در آن مناطق تشکیل شده است.

امروز نهمین روز از تعطیلی مرز مشترک پاکستان و ایران و اولین روز از تعطیلی مرز پاکستان با افغانستان در ایالت بلوچستان است.

سایه شیوع احتمالی کرونا بر پاکستان سنگینی می کند

با توجه به اینکه دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهرهای اسلام آباد و راولپندی شناسایی شده بودند، اکنون مسئولان پاکستانی درصدد هستند تا جلوی شیوع احتمالی این ویروس را بگیرند. امروز اعلام شده است که اداره بهداشت در اسلام آباد و راولپندی در تلاش برای پیدا کردن ۹۰ نفر از افرادی است که گفته می شود طی ماه گذشته میلادی (فوریه) به ایران سفر کرده و سپس به کشور بازگشته اند.

شبکه های خبری پاکستان گزارش دادند: احتمال مبتلا بودن این افراد به ویروس کرونا وجود دارد به همین دلیل اداره بهداشت و اداره گذرنامه پاکستان در حال جستجو این افراد برای انجام آزمایش پزشکی روی تک تک آنان هستند.

دکتر «وسیم خواجا» سخنگوی بیمارستان «پیمز» در شهر اسلام آباد جایی که هم اکنون دو فرد مبتلا به کرونا تحت مراقب است، امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: در حال حاضر خطر شیوع کرونا در پایتخت و یا سایر شهرهای پاکستان گزارش نشده اما اکثر افراد از ترس اینکه مبتلا به کرونا شده باشند، به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

وی افزود: تیم های پزشکی و ماموران بهداشت در سطح شهر فعالیت دارند و حتی تیم هایی نیز در زندان ها مستقر شده اند که در صورت بروز هرگونه علایم ویروس کرونا، در صحنه آماده بوده و مورد مشکوک را در سریعترین زمان ممکن به مراکز ویژه در بیمارستان و یا محل قرنطینه منتقل کنند.

وسیم خواجا اظهار داشت: تاکنون این ویروس اشاعه نشده و نمی توان گفت که قشر خاصی از جامعه و افرادی که به هر دلیلی به تسهیلات بهداشت و درمان دسترسی ندارند، در خطر ابتلای کرونا قرار گرفته باشند.

وی گفت: دولت پاکستان با هماهنگی تمامی مراکز عالی پزشکی و درمانی تدابیر سختی را برای جلوگیری از هرگونه شیوع کرونا در کشور به کار گرفته و مسئولان مربوطه نیز به صورت تمام وقت اوضاع را رصد می کنند.