تهدید سازمان جهانی بهداشت به قطع کمک مالی از طرف آمریکا

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا متعهد شد در لایحه بعدی تخصیص بودجه کنگره، بودجه سازمان جهانی بهداشت را قطع کند، گراهام پس از آن چنین تعهدی داده است که دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا بار‌ها سازمان جهانی بهداشت را به حمایت متعصبانه از چین در دوران شیوع ویروس کرونا متهم کرد و حتی خواستار تغییر رئیس این سازمان نیز شد.

اخبار بین الملل-این سناتور جمهوری خواه اظهار داشت این بار را از دوش رئیس جمهور بر می‌دارد و از اهرم‌های خود به عنوان رئیس کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا استفاده می‌کند تا مطمئن شود آمریکا دیگر پولی به سازمان جهانی بهداشت پرداخت نمی‌کند.

او گفت: در لایحه تخصیص اعتبارات بعدی، هیچ پولی برای سازمان جهانی بهداشت در نظر نمی‌گیریم. من مسئولیت کمیته فرعی تخصیص اعتبارات را بر عهده دارم و از اختصاص بودجه به سازمان جهانی بهداشت حمایت نمی‌کنم. آن‌ها فریبکار هستند. سرعت عمل آن‌ها پایین و به سود چینی‌ها بوده است.

گراهام در ادامه اظهار داشت تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی رفتار خود را تغییر ندهد و رئیس جدیدی انتخاب نکند به نفع واشنگتن است که از اختصاص بودجه برای آن خودداری کند.

پیش از این ترامپ در جلسه توجیهی کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید، این سازمان را به اقدامات جانبدارانه از چین متهم کرده و گفته بود: کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت را متوقف خواهیم کرد. این سازمان نه تنها اطلاعات درستی از شرایط شیوع ویروس کرونا در چین ارائه نداد بلکه از روش ما در برخورد با این ویروس انتقاد کرد.

آمریکا بار‌ها چین را به ارائه اطلاعات و داده‌های اشتباه در خصوص ویروس کرونا متهم کرده است که هر بار چین این اتهامات را رد کرد.

شیوع ویروس کرونا از دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد و از آن زمان در بیش از ۲۰۰ کشور جهان سرایت کرده است. این ویروس در آمریکا بیش از ۴۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده و جان نزدیک به ۱۳ هزار نفر را گرفته است.