کاهش تولید نفت مشروط به همراهی آمریکا

عربستان، روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت در گفتگو‌های این هفته تنها در صورتی با کاهش تولید موافقت خواهند کرد که آمریکا و سایر کشور‌ها نیز برای جلوگیری از کاهش شدید بهای نفت تلاش کنند و این در حالی است که وزارت انرژی آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در راستای تاکید کاخ سفید مبنی بر اینکه واشنگتن در بازار‌های آزاد مداخله نخواهد کرد از کاهش تولید نفت آمریکا بدون هیچ اقدامی از جانب دولت در این خصوص خبر داد.

اخبار بین الملل-همزمان با شیوع ویروس کرونا و تلاش‌ها برای مقابله با آن که تقاضا برای سوخت هواپیما، بنزین و گازوئیل را تحت شعاع قرار داده است تقاضای جهانی برای نفت نیز ۳۰ درصد حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

عربستان، روسیه و دیگر اعضای اوپک پلاس در حالی برای بازگشت به میز چانه‌زنی ابراز تمایل کرده‌اند که این تلاش‌ها با اقدامات آمریکا و سایر کشور‌های غیرعضو اوپک نیز همراه باشد. البته هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است.

به دنبال آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد ریاض و مسکو بر سر کاهش ده تا ۱۵ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد عرضه جهانی نفت به توافق رسیدند قرار است اوپک پلاس روز پنجشنبه کنفرانسی ویدئویی برگزار کند. این در حالی است که ترامپ خود متعهد به هیچگونه اقدامی از سوی شرکت‌های آمریکایی نشد.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد در پی گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه اوپک پلاس برای دستیابی به توافق خواهان کاهش تولید نفت آمریکاست، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت آمریکا بدون هیچگونه مداخله دولت فدرال حکایت دارد.

اوپک پلاس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از گفتگو‌های این گروه، عربستان روز جمعه میزبان کنفرانس ویدئویی وزیران انرژی کشور‌های عضو گروه ۲۰ با هدف کاهش پیامد‌های شیوع کرونا بر بازار‌های انرژی خواهد بود.

ریاض و مسکو در تلاش برای حل اختلافاتی هستند که ریشه در نشست ماه مارس دارد؛ نشستی که بدون توافق بر سر کاهش تولید نفت به شکست انجامید. از آن زمان، عربستان با مازاد عرضه درحال اشباع بازار نفت است.

یک منبع اوپک اعلام کرد هیچگونه توافقی بین ریاض و مسکو درباره رقم پایه هرگونه کاهش تولید حاصل نشده است و خبرگزاری ایتارتاس روسیه نیز گزارش داد کاهش تولید احتمالا از ماه مه به مدت سه ماه به طول خواهد انجامید.