بیشترین افت تاریخی تقاضا در بازار جهانی نفت

سازمان اوپک در گزارش جدیدی اعلام کرد همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بیشترین کاهش تقاضا در بازار جهانی نفت را تا به امروز رقم خواهد زد.

اخبار بین الملل- اوپک در گزارش خود پس از توافق جدید کاهش تولید نفت خام ، پیش‌بینی کرد بازار‌های جهانی انرژی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بالاترین میزان کاهش تقاضای خود را تاکنون تجربه خواهند کرد.

در گزارش سازمان اوپک آمده است برای سال ۲۰۲۰ میزان رشد تقاضای نفت جهان ۶.۹ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود. همچنین انتظار می‌رود میزان کاهش تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۱۲ میلیون بشکه در روز باشد و ماه آرویل بیشترین کاهش تقاضا، در حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز را تجربه خواهد کرد.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی برای نفت خام به حدود ۹۳ میلیون بشکه در روز برسد. همچنین افزایش رشد تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در مقایسه با نیمه اول این سال پیش‌بینی می‌شود.

در این گزارش با اشاره به توافق جدید گروه اوپک پلاس که پس از چندین دور مذاکره در ۱۲ آوریل حاصل شد، آمده است: روسیه بیشترین کمک را به کاهش تولید نفت خام، خارج از اوپک خواهد کرد. انتظار می‌رود روسیه تولید نفت خود را ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و به ۱۰.۱۴ میلیون بشکه در روز برساند.

پس از مدت‌ها کش و قوس، گروه اوپک پلاس در نشست روز پنجشنبه گذشته خود که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، بر کاهش تولید نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه در ماه‌های مه و ژوئن توافق کردند. این میزان کاهش، تنها ده درصد از نفت عرضه شده طبیعی در جهان را شامل می‌شود.