برگزاری مجازی مراسم افطاری رمضان توسط مسلمانان انگلیس

هر سال مسجد پارک فینسبری در شمال لندن در اولین شب رمضان نوید‌دهنده یک ماه عبادت جمعی، اطعام دادن و انجام کار‌های خیر است. حدود ۲۰۰۰ نفر هر روز در برای نماز و عبادت در آنجا گرد هم می‌آیند. داوطلبان در آشپزخانه تدارک مراسم افطار را به هنگام غروب آفتاب می‌بینند و هر شب به اندازه ۳۰۰ نفر غذا تهیه می‌شود.

اخبار بین الملل-اما امسال وضع فرق می‌کند. محمد کزبار، دبیر کل این مسجد ، گفت: امسال ما هیچیک از این مراسم را نداریم. در‌های این ساختمان بسته است و فقط نگهبانان امنیتی در نمازخانه‌ها و سالن اجتماعات در حال گشت‌زنی هستند.

مساجد و مراکز و تجمعات اسلامی در اکثر کشور‌ها تعطیل است. در انگلیس شورای  مسلمانان انگلیس (MCB) در ۱۶ مارس خواستار تعلیق همه فعالیت‌های جمعی در مساجد ومراکز اسلامی شد، یک هفته قبل از آنکه دولت اعلام کند همه مراکز عبادی باید تعطیل شود.

روز جمعه مساجد و شورای مشورتی ملی امامان جماعت اعلام کردند مراکز اسلامی تا لغو نشدن محدودیت‌ها و قوانین قرنطینه همچنان تعطیل خواهند بود.

با این حال، مسلمانان نیز مانند پیروان دیگر ادیان، به استفاده از فناوری برای فائق آمدن بر چالش‌های ناشی از قرنطینه روی آورده‌اند. مراسم نماز و سخنرانی و دعا و قرائت قرآن شب‌ها از طریق فضای مجازی پخش می‌شود و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای خیریه‌ها نیز بطور دیجیتالی انجام می‌گیرد. همچنین از ویدئوکنفرانس‌ برای میزبانی مراسم افطار استفاده خواهد شد.