ترامپ آمریکا را به آتش می کشد

عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم، در یادداشتی نوشت: اقدامات این روز‌های دونالد ترامپ در تحریک‌آفرینی علیه نظام دموکراتیک در کشورش و مطالبه از تظاهرکنندگان مسلح برای آمدن به خیابان‌ها و شعار دادن علیه حاکمان ایالت‌های خود برای نقض قرنطینه خانگی و بسته شدن اقتصاد به منظور کاهش خطر همه‌گیری کرونا نه تنها در تاریخ آمریکا که در تاریخ جهان دموکراتیک غربی بی‌سابقه است.

اخبار بین الملل-او در این یادداشت آورده است: وقتی که ترامپ در توئیتر صراحتا از یاران نژادپرست و سفیدپوست خود می‌خواهد که «میشیگان و مینیسوتا و ویرجینیا را آزاد کنید» با توجه به این که این سه ایالت تحت حاکمیت دموکرات‌ها هستند، این دعوتی آشکار برای فتنه و کاشتن بذر جنگ داخلی در کشوری است که معدن اسلحه به شمار می‌آید. این سه ایالت که ترامپ یارانش را برای ورود به خیابان‌ها و تظاهرات در آن تشویق می‌کند پایگاه قدرتمند رقبای او در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده را تشکیل می‌دهند که درصد بالایی از مبتلایان به کرونا هم در آن‌ها وجود دارند.

سردبیر رای الیوم در ادامه نوشت: خطر این تحریک‌آفرینی‌ها برای تظاهرات به تهدید امنیت و نظم در این ایالت‌ها و سایر مناطق محدود نمی‌شود بلکه ممکن است به توسعه انتشار ویروس و ایجاد حالت هرج و مرج منجر شود. ممکن است برخی به ویژه از میان طرفداران ترامپ بگویند که تظاهرات حق دموکراتیک و مشروعی است که قانون آمریکا آن را تضمین کرده که حرف درستی است، اما دعوت رئیس جمهور به تظاهرات آن هم با انگیزه‌های نژادپرستانه و با پوشش انگیزه‌های اقتصادی دعوت به فاجعه است. تظاهرات مسالمت‌آمیز به سادگی می‌تواند به تظاهراتی خشونت بار همراه با درگیری‌های مسلحانه تبدیل شود آن هم در کشوری که از نظر نژادی و قومی به چند دسته تقسیم شده و منتظر یک شعله کبریت است و همان طور که موارد مشابه پیشین نشان داده‌اند در صورت پیشروی این تظاهرات هیچ تضمینی برای کنترل آن به ویژه با توجه به شرایط کنونی و جود ندارد.

عطوان افزود: تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا در آمریکا به حدود سه هزار مورد در روز رسیده و مجموع آن‌ها به ۴۰ هزار مورد نزدیک شده است و ترامپ به هم وطنانش وعده می‌دهد که شاید این عدد به زودی به ۶۵ هزار نفر برسد. اگر رئیس جمهور آمریکا به مقابله با نظر کارشناسان و دانشمندانی که ادامه قرنطینه خانگی و بسته بودن اقتصاد را تایید می‌کنند ادامه دهد با توجه به نظام بهداشتی مملو از شکاف‌های راهبردی می‌توان گفت که در واقع با آتش‌بازی می‌کند و طبق گفته فرماندار واشنگتن ممکن است این آتش‌بازی کل کشور را به آتش بکشد.

او در ادامه نوشت: دو نفر هستند که نظام دموکراتیک سرزمین‌های خود را به چالش می‌کشند و در صورتی که در راس قدرت نباشند به عصیان مدنی تحریک می‌کنند، اول ترامپ و بعد هم رفیق صمیمی او بنیامین نتانیاهو که زبان حالشان این است که یا راس حکومت می‌مانیم یا کشور را به آتش می‌کشیم.

این روزنامه‌نگار مشهور عرب در ادامه یادداشت خود آورده است: عده‌ای ترامپ را گورباچف آمریکا می‌دانند، زیرا گورباچف توانست با سیاست تعامل، اتحاد جماهیر شوروی را از بین ببرد و هیچ بعید نیست که ترامپ نیز با برافروختن آتش جنگ داخلی و تفاوت‌های نژادی و تبعیض میان نژاد سرمایه‌داری سفیدپوست راست‌گرا و سایر نژاد‌ها که از نظر ایدئولوژیکی در سنگر مقابل ترامپ قرار دارند همان نقش گورباچف را ایفا کند.

عطوان افزود: ترامپ شغل ایجاد کرد و قدرت پول و تاجران را بر همه عوامل و معیار‌های انسانی برتری داد از این رو اگر روند امور بر وفق مرادش نباشند در کشاندن کشورش یا شاید کل جهان به سوی نابودی تردید نخواهد کرد به ویژه آن که شانس پیروزی او در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری کاهش یافته است. این یک سناریو ترسناک به معنای کلمه است که با پیوستن بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل، کامل می‌شود.

او در پایان یادداشت خود نوشت: ترامپ مثل دیکتاتور‌های عرب است البته با موی بور از این رو جز در کشور‌های عربی دوستدار و حامی ندارد البته با یک فرق اساسی و آن این که حاکمان آمریکا که با او مخالفت می‌کنند از سوی پایگاه‌های مردمی خود انتخاب شده‌اند و در آمریکا در دست همه مردم بدون استثنا سلاح هست.