در صورت راهیابی به کاخ‌سفید، نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت می شناسم

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، نسل کشی ۱۹۱۵ ارامنه را به رسمیت بشناسد. اقدامی که سالهاست روسای جمهور آمریکا از پذیرش آن امتناع می‌کنند.

اخبار بین الملل-معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: اگر ما این نسل کشی را به رسمیت نشناسیم، یادآوری نکنیم و درباره آن به فرزندانمان چیزی نگوییم، عبارت «دیگر هرگز» مفهوم خود را از دست خواهد داد. این حقایق باید برای نسل‌های آینده به همان اندازه روشن باشند که برای کسانی که این تراژدی را به یاد دارند.

بایدن در ادامه گفت: متعهد می‌شوم در صورت انتخاب (به عنوان رئیس جمهور آمریکا) از قطعنامه‌ای که نسل کشی ارامنه را به رسمیت می‌شناسد، حمایت کنم و حقوق بشر جهانی را در اولویت اصلی دولتم قرار دهم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای این نسل کشی را یکی از بدترین جنایات قرن بیستم توصیف کرد. اما باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا به رغم وعده انتخاباتی، هیچگاه از این جنایت به عنوان نسل کشی یاد نکرد.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا سال گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از جنایت سال ۱۹۱۵ به عنوان یک نسل کشی یاد کردند. با این حال دولت ترامپ از حمایت این قطعنامه خودداری کرد. دولت‌های پیشین آمریکا نیز به دلیل نگرانی ناشی از لطمه به روابط خود با دولت ترکیه، از به رسمیت شناختن این نسل کشی خودداری کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه استفاده از عبارت «نسل کشی» از سوی یکی از سخنگویان دولت آمریکا برای اشاره به جنایت سال ۱۹۱۵ را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد هر گونه به رسمیت شناختن این واقعه آینده روابط آنکارا و واشنگتن را به مخاطره می‌اندازد.

در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی سه میلیون ارمنی، آشوری و یونانی در جنگ جهانی اول توسط پادشاه عثمانی کشته شدند. دولت ترکیه کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول توسط امپراطوری عثمانی را قبول دارد، اما این واقعه را نه اقدامی برنامه‌ریزی‌شده و «نسل‌کشی» که از «پیامد‌های ناگزیر جنگ» می‌داند.