برقراری آتش بس در لیبی به درخواست اتحادیه اروپا

وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه، ایتالیا و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا امروز در بیانیۀ مشترکی خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در لیبی شدند و از هر دو طرف خواستند که برای مذاکرات صلح تازه توافق کنند.

اخبار بین الملل- در بیانیه این کشور‌ها آمده است: «از همه طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهیم که با الهام گیری از ماه مبارک رمضان در از سرگیری مذاکرات برای برقراری آتش بس واقعی در لیبی مشارکت کنند.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این بیانیه را امضا کرده است.

این درخواست اتحادیه اروپا درحالی مطرح می شود که نیرو‌های تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر، دولت وفاق ملی لیبی (مورد تأیید سازمان ملل) را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کرده اند. طبق ادعای نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر، شب گذشته در حمله موشکی گسترده دولت وفاق ملی به شهر «طارونا» در ۶۵ کیلومتری جنوب شرق طرابلس، پایتخت این کشور، مناطق پرجمعیت غیرنظامی هدف قرار گرفته شدند.

بنا به ادعای نیرو‌های حفتر، نزدیک بیست راکت به این مناطق شلیک شده است. احمد المسماری، سخنگوی نیرو‌های حفتر در این خصوص امروز صبح گفت: «طارونا مورد حمله موشکی قرار گرفت؛ بیش از ۲۰ راکت شلیک شد که در مناطق مسکونی سقوط کردند.» او در ادامه توضیح داد که میزان خسارات هنوز مشخص نشده است؛ اما نیرو‌های آن‌ها آماده پاسخگویی به این حملات هستند.

جنگ در طارونا اواخر هفته گذشته و پس از آنکه نیرو‌های دولت وفاق ملی مجددا موفق شدند کنترل مرز لیبی با تونس را به دست گیرند، آغاز شد.

دولت وفاق ملی لیبی هم اینک با نیرو‌های خلیفه حفتر در حال درگیری نظامی است. نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر که در شرق لیبی مستقر شده‌اند، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا ضمن حمله به طرابلس، پایتخت لیبی، دولت قانونی فائز‌السراج را از قدرت کنار بزنند؛ هرچند طی ماه‌های اخیر در این‌باره موفقیتی کسب نکرده‌اند.

شبه‌نظامیان خلیفه حفتر که از سوی امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند از ۴ آوریل ۲۰۱۹ حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر گذشته به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کردند.