خطر جدی برای آینده اسرائیل

سرتیپ «ایلان پاز» رئیس پیشین نهاد موسوم به اداره مدنی در کرانه باختری وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کابینه جدید این رژیم با دو چالش اساسی روبروست.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش وبگاه «قدس پرس»، وی این دو چالش را مقابله با ویروس کرونا و مسأله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی معرفی کرد و گفت، سران رژیم صهیونیستی موضوع الحاق را بر دیگر مسایل مقدم می‌دانند.

وی از این رویکرد تل‌آویو انتقاد کرد و ادامه داد: موافقان با الحاق از خودشان نمی‌پرسند که این موضوع چگونه بر توافق با فلسطینی‌ها تأثیر خواهد گذشت؟ آیا روند صلح در خطر خواهد بود؟ آیا ما آماده تسلط دوباره بر میلیونها فلسطینی هستیم؟ آیا هماهنگی امنیتی متوقف خواهد شد؟ آیا تنش امنیتی به وجود خواهد آمد و هزینه آن چقدر خواهد بود؟ واکنش جهان چه خواهد بود؟ آیا این اقدام بر تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری که تخلفات اسرائیل در قبال قانون بین‌الملل را بررسی می‌کند ، تأثیر خواهد گذاشت؟ همه اینها سوال‌های سرنوشت‌سازی هستند که به نظر نمی‌رسد جدی گرفته شده باشند.

پاز در ادامه فاش کرد، کمیته موسوم به کمیته «فرماندهان امنیت اسرائیل » جوانب مسأله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را بررسی و به این نتیجه رسیده‌اند: عملیات الحاق چه جزئی و چه کلی، منجر به خسارت‌های بسیاری به امنیت اسرائیل، اقتصاد آن، روابط با همسایگانش و روابط با کشورهای منطقه خواهد شد؛ همچنین اوضاع را متشنج می‌کند و منجر به عکس‌العمل‌های سلسله‌واری می‎شود که اسرائیل قادر به کنترل آن نخواهد بود.

وی سپس تصریح کرد، رژیم صهیونیستی به نظر این کمیته گوش نداده و تیمی متخصص برای بررسی موضوع تشکیل نداده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید اخیرا بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از ماه ژوئیه است.

بر اساس برآوردهای فلسطینی، الحاق اراضی کرانه باختری به فلسطین اشغالی به حدود ۳۰ درصد از کل مساحت آن خواهد رسید.