کرونا فرصتی برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب

مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در پژوهشی تأکید که که این رژیم نباید فرصت به دست آمده در پی شیوع کرونا و تأثیر اقتصادی آن را از دست بدهد و باید از آن برای عادی سازی روابط با اعراب بهره ببرد.

اخبار بین الملل-مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در پژوهشی آورده است، شیوع کرونا تأثیر عمیقی بر اقتصاد و اوضاع سیاسی در خاورمیانه خواهد گذاشت و اسرائیل باید تحت شعار مقابله مشترک با این ویروس، از این فرصت برای توسعه روابط خود با کشورهای عربی استفاده کند.

طبق اعلام این مرکز، خطر بی ثباتی سیاسی در کشورهای عرب نتیجه انباشت اثرات یک دهه گذشته در خاورمیانه و پیش بینی آشفتگی اقتصادی برای سال‌های آینده در منطقه است. به عنوان مثال ممکن است ثبات نسبی در روابط اسرائیل و لبنان طی ۱۵ سال گذشته با سقوط اقتصادی لبنان به دلیل ورشکستگی، رشد منفی ۱۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ و همچنین محقق نشدن وعده درآمدهای گاز طبیعی سنجیده شود. همچنین توانایی فلسطین برای انتقال از رشد منفی به رشد مثبت ۵.۶ درصدی در سال ۲۰۲۰ تا حد زیادی بسته به رفتار اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و حماس در نوار غزه است.

در این مطالعه خاطرنشان شده است: اسرائیل درباره اردن نیز نیازمند بررسی چند مسأله سیاسی و اقتصادی اصلی است و هرگونه تحرکی از سوی اسرائیل برای الحاق مناطقی از کرانه باختری و غور اردن جدایی و فاصله سیاسی میان رهبران دو طرف را افزایش داده و روابط آنها را متضرر خواهد کرد، چراکه نظام اردن از اینکه برخی انتقادات داخلی علیه خود را متوجه اسرائیل کند، خشنود خواهد بود.

مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در ادامه آورده است: علاوه بر این از اسرائیل درخواست می‌شود تا قیمت نفت و گاز طبیعی را کاهش دهد و صادرات گاز از اسرائیل پیامدهای سیاسی و مالی خواهد داشت و ممکن است که مرگ دیرهنگام طرح بحرالمیت اعلام شود و همین مسأله فرصتی را برای یک بحث سه‌جانبه میان اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل درباره کانال بحرین ایجاد کند که بیانگر حل و فصل پایدار مشکلات آب در دو کشور همسایه در شرق اسرائیل است.

طبق آنچه در این مطالعه آمده است، چشم انداز تاریک برای آینده منطقه که اسرائیل را در معرض تهدیدهای جدید قرار می‌دهد، ممکن است فرصتی برای بررسی ابتکارعمل‌هایی باشد که منجر به تغییر مثبت در روابط این رژیم با همسایگانش شود.