نشست امنیتی در پارلمان عراق برای مقابله با داعش

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق درباره سوء‌استفاده داعش از شرایط جاری کشور و تهدید جدی امنیت استان‌های مختلف هشدار داد و خواستار فعال کردن مراکز هماهنگی امنیتی میان بغداد و کردستان عراق برای تامین مرزها و جلوگیری از نفوذ تروریستها شد.

اخبار بین الملل-دفتر اطلاع‌رسانی الکعبی طی بیانیه‌ای با اشاره به نشست مهم و گسترده امنیتی معاون اول رئیس پارلمان عراق با «محمد رضا آل حیدر» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان، اعضای این کمیسیون، سرلشکر ستاد «عبدالامیر یارالله» معاونت فرماندهی عملیات مشترک، سرلشکر ستاد «سعد العلاق» و شماری از فرماندهان عملیاتی استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین و دیالی و فرماندهان و افسران ارشد این سه استان نوشت که الکعبی ریاست این نشست را بر عهده داشت.

بر اساس این بیانیه، در این نشست، وضعیت امنیتی و تهدیدها و نقض‌های امنیتی اخیر در سراسر کشور به ویژه استانهای مذکور بررسی و بازبینی شد. همچنین مسأله میزان امکانات وتوانمندی‌های نظامی و نیازمندی‌ها و شکاف‌های موجود در یگان‌های مختلف مستقر در سراسر کشور و ضرورت یافتن راهکارهای مورد نیاز و نیز توصیه‌های ویژه در این باره بررسی شد. 

الکعبی در این نشست درباره خطر هرگونه اهمال امنیتی در مبارزه با تروریسم به ویژه در شرایط جاری که کشور در حال نبرد با همه‌گیری کرونا است ، هشدار داد و تقویت و افزایش تلاش‌های نیروی هوایی و یگان‌های امنیتی حاضر در بغداد، دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین و افزایش عملیات‌های تعقیب تروریست‌ها در مناطق گسترده صحرایی و... را خواستار شد.

معاون اول رئیس پارلمان عراق بر ضرورت فعال‌سازی مراکز هماهنگی امنیتی مشترک میان دولت فدرال و منطقه کردستان، بخش‌های مختلف نیروهای امنیتی، پیشمرگه و همکاری در تبادل اطلاعات نظامی به منظور پر کردن شکاف‌های امنیتی موجود و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها و حفظ و تامین مرزها تاکید کرد.

وی تصریح کرد: داعش تلاش دارد با بازسازی صفوف خود بار دیگر در کشور ظاهر شود. این گروه تروریستی با سوء استفاده از شکاف‌های امنیتی و نقاط قابل نفوذ و شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، می‌تواند به طور جدی بیش از یک منطقه یا یک استان در کشور را تهدید کند.

هشدار فرماندار «القائم» درباره حملات داعش در ماه مبارک رمضان

از سوی دیگر، «احمد المحلاوی» فرماندار شهرستان «القائم» در استان الانبار عراق نیز دیروز از حملات بقایای گروه تروریستی داعش طی ماه مبارک رمضان با هدف اثبات موجودیت خود در عراق هشدار داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: افزایش توانایی داعش در حملات تروریستی علیه مناطق مختلف استان الانبار، در چارچوب رویای این گروه تروریستی در اثبات موجودیت خود در عراق به ویژه در ماه مبارک رمضان است و این گروه می‌خواهد توجه جهانیان را به این امر جلب کند که هنوز نیروهایش در عراق حضور دارند و تهدیدی برای امنیت و ثبات مناطق آزاد شده هستند.

المحلاوی بدون اشاره به فشارهای موجود بر فعالیت‌های سازمان الحشد الشعبی در استان الانبار، مدعی شد: توقف همکاری ائتلاف بین‌المللی با نیروهای امنیتی در تعقیب بقایای داعش و هدف قرار دادن آنها به افزایش قدرت این گروه تروریستی در مناطق صحرایی و حرکت آزادانه آنها در این مناطق و هدف قرار دادند مقرهای امنیتی در مناطق غربی منجر شد.

وی تصریح کرد که مناطق صحرایی همچنان محل حضور گروه‌های جنایت‌کار وابسته به داعش است که همچنان طی عملیات‌های تعقیب و گریز نیروهای امنیتی قدرت‌نمایی می‌کنند و به دنبال اثبات موجودیت خود در کشورند.