محافظت از کادر درمان در خط مقدم مبارزه کرونا

​سازمان جهانی بهداشت به دنبال شیوع ویروس همه گیر کرونا خواستار تامین تجهیزات محافظتی کادر درمان است. 

اخبار بین الملل-سازمان جهانی بهداشت در صفحه رسمی توییتری نوشت: دولتها باید اقدامات کمکی را برای کاهش کمبودها و محافظت از کادر درمان در خط مقدم مبارزه کووید ۱۹ انجام دهند. 

سازمان جهانی بهداشت همچنین در پیامی دیگر نوشت: ما باید از کرامت و حقوق بشر افراد آسیب پذیر از جمله افراد سالخورده، افراد معلول، بی‌خانمانان، مهاجران و زندانیان که نیاز به توجه بیشتری در پاسخ ویروس کونا دارند، محافظت کنیم. 

سازمان جهانی بهداشت در مورد اقدامات برخی از کشورها در مورد کاهش محدودیت‌های کرونا اعلام کرد: اقدامات محدود کننده برای کنترل بیماری کووید ۱۹ فقط در صورت وجود دلیل منطقی در بهداشت عمومی باید مورد استفاده قرار گیرد. وقتی این نیاز به پایان رسید، محدودیت‌ها باید بدون تاخیر برداشته شوند. 

به گفته سازمان جهانی بهداشت، عدم انجام این کار باعث نقض حقوق بشر و تضعیف اهداف بهداشت عمومی می‌شود. 

بر اساس تازه‌ترین آمارها؛ شمار مبتلایان در سراسر جهان به ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان در مرکز چین شناسایی و شایع شد، از سه میلیون و 170 تن فراتر رفته که بیش از ۲۲۰ هزار تن از آنان، جان سپرده‌اند. 

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. 

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر»  (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.