برنامه استقرار «اس-400» به تاخیر افتاد

در حالی که خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400»  ساخت روسیه از سوی ترکیه باعث تنش این کشور با آمریکا شده، اما از آنکارا خبر می رسد که برنامه ارسال این سامانه به ترکیه به دلایلی متوقف شده است.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز» ترکیه پنجشنبه اعلام کرد که برنامه استقرارسامانه اس-400 به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر مواجه شده اما در آینده این مشکل حل خواهد شد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در نشستی مجازی به میزبانی اندیشکده «شورای آتلانتیک» در این زمینه گفت: «تاخیری در این زمینه و به دلیل ویروس کرونا پیش آمده، اما طبق برنامه قبلی این کار عملی می شود.»

 سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این نشست تاکید کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور بارها به اطلاع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رسانده که کشورش علاقه مند خرید سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» ساخت آمریکا نیز هست.

وزیر خارجه ترکیه چندی قبل با تاکید بر تداوم تمایل آنکارا برای خرید سامانه اس-400 از روسیه گفت، در صورتی که آمریکا پیشنهاد خوبی ارائه دهد کشورش آماده خرید سامانه پاتریوت از آمریکا است.

مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در این زمینه گفت که  مواضع آنکارا در خصوص «سامانه اس- 400» ساخت روسیه تغییری نکرده است. چاووش اغلو تاکید کرد که اگر کشورش پیشنهاد خوبی در یافت کند، آماده خرید سامانه پاتریوت است.

وی اظهار داشت: «ما به ایالات متحده پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری فنی با حضور ناتو را داده ایم و ناتو قادر است هدایت این گروه را بر عهده گیرد. این پیشنهاد هنوز پابرجاست.»

وزیر امور خارجه ترکیه چندی قبل  ضمن «حیاتی» خواندن سامانه «اس-400» برای ترکیه تاکید کرد که قرارداد خرید اس-400 از روسیه را لغو نخواهند کرد و هرگونه تحریم‌های آمریکا را تلافی میکند.