سونامی بیکاری خطوط هوایی

ادامه وضعیت کنونی برای شرکت‌های هوایی جهان به ویژه در اروپا با توجه به همه‌گیری کرونا ، از سال ۱۹۵۵ به این سو سابقه نداشته، به گفته کارشناسان انتظار نمی‌رود این صنعت تا سال ۲۰۲۳ احیا شود، اکنون سونامی ریزش کارکنان خطوط هوایی اروپا را فرا گرفته و این سونامی در انتظار شرکت‌های هوایی آمریکا نشسته است.  

اخبار بین الملل-خطوط هوایی بین المللی با روند دشواری برای بازگشت به روند گذشته و عادی خود مواجه‌اند چراکه ادامه همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده تا مردم جهان سفرهای هوایی کم‌تری انجام دهند.  

بنابراین گزارش پنج شرکت بزرگ مسافربری هوایی اروپا همچون «رایان ایر»، «لوفتانزا»، «بریتیش ایرویز»، «اسکاندیناوی ایرلاینز» و «ایرفرانس – کی ال‌ام» ناگزیر به ریزش بیش از ۳۲ هزار فرصت شغلی خود هستند.  

سی‌ان‌ان می‌نویسد: صنعتی که به علت ادامه وضعیت موجود و همه‌گیری ویروس کرونا به نظر سال‌ها برای احیای آن زمان نیاز خواهد بود.

وضعیتی بی‌سابقه از سال ۱۹۵۵

«کارستن سفوهر» (Carsten Spohr) مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی آلمانی «لوفتانزا» که پرواز کشورهای منطقه‌ای، سوئیس، آلمان، بلژیک و اتریش را تحت پوشش دارد، روز گذشته (جمعه) دراین باره در یادداشتی نوشت: با بزرگترین چالش مواجه هستیم که تاکنون سابقه نداشته است، ما در حال مبارزه برای آینده این شرکت و آینده ۱۳۰ هزار نیروی این شرکت هستیم.  

«گروه لوفتانزا» در حال حاضر برای بیش از ۸۰ هزار نیروی خود، کاهش ساعت کاری داشته و سطح برنامه پروازهای این شرکت مسافربری آن چنان تنزل یافته که از سال ۱۹۵۵ میلادی به این سو بی‌سابقه بوده است.  

تاکنون همه‌گیری ویروس کرونا موجب شده تا روزانه سه هزار پرواز لغو، ۹۲درصد ناوگان هوایی این شرکت هواپیمایی آلمانی زمین گیر شود.  

«برین استراتون» (Brian Strutton) دبیرکل «انجمن خلبانان خطوط هوایی انگلیس» روز گذشته (جمعه) با صدور بیانیه‌ای  اعلام کرد، کارکنان صنعت هوانوردی با سونامی بیکاری و ریزش پرسنل مواجه‌اند.  

وی هشدار داد در صورت عدم کمک دولت این صنعت از هم فروخواهد پاشید.  

سونامی ریزش کارکنان خطوط هوایی در انتظار آمریکا است

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش نوشت: زنگ‌های خطر که از شرکت‌های خطوط هوایی اروپا به گوش رقیب آمریکایی نیز رسیده است، شرکت‌هایی هوایی آمریکایی که به علت وضعیت کنونی آن‌ها هم تنها در سه ماهه اول سال جاری میلادی گزارش می‌شود میلیاردها دلار متحمل زیان شده و در انتطار دریافت بسته کمک‌های مالی دولت فدرال درمجموع به میزان ۲۵میلیارد دلار هستند؛  روندی که به نظر نمی‌رسد تا ماه اواخر ماه سپتامبر (مهر) بطور کامل محقق شود.  

کاهش کارکنان در میان شرکت‌های مسافربری هوایی آمریکایی اجتناب ناپذیر می‌نماید، اکنون ۱۰۰هزار کارمند خطوط هوایی «آمریکن ایرلاین»،   «یونایتد ایرلاین»، «دلتا» و «سوث وست ایرلاینز» بدون دستمزد مانده‌اند.  

وضعیت تا سال ۲۰۳۰ بهبود نخواهد یافت

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش افزود: مسئولان شرکت هواپیمایی «رایان ایر»، شرکت ارزان قیمت خطوط هوایی ایرلند و بزرگترین شرکت ارزان قیمت اروپا، درباره وضعیت موجود پیش بیینی کرد، تقاضا برای سفرهای هوایی تا اواخر تابستان سال ۲۰۲۲ بهبود نخواهد یافت.  

درهمین حال مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی آلمانی «لوفتهانزا» دراین باره گفت، حتی ممکن است این روند تا سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد.  

بنابر اعلام «انجمن حمل ونقل بین الملل هوایی» درآمد خطوط هوایی مسافربی جهان انتظار می‌رود در سال جاری میلادی و با ادامه این وضعیت نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد یعنی مبلغی حدود ۳۱۴میلیارد دلار، کاهش یابد.  

ژیش از این خطوط هواپیمایی انگلیس موسوم به «بریتیش ایرویز» اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات مالی ناشی از بحران ویروس کرونا (کووید-۱۹) ۲۵ درصد از خلبانان این شرکت را اخراج می‌کند.  

این طرح، بخشی از برنامه گسترده‌تر بریتیش ایرویز برای تعدیل نیرو و تعدیل زیانهای ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌باشد که دامنگیر این هواپیمایی شده است.  

اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که از این تعداد نزدیک به ۲۴۰هزار نفر جان باخته و یک میلیون و ۸۱ هزارنفر بهبود یافته‌اند.  

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا نیز از یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر گذشته است که تاکنون ۶۵ هزار و ۷۷۶ نفر نیز جان باخته‌اند.