اختلاف در اتحادیه عرب بر سر سوریه

«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب از ادامه اختلاف‌نظرها بر سر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر داد.

اخبار بین الملل-وی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش الجرائر، مصر و امارات برای پایان دادن به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: با نزدیک شدن هر نشست اتحادیه عرب این موضوع به شکلی فصلی مورد توجه قرار می‌گیرد اما خلاصه موضع در دبیرکلی اتحادیه آن است که هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب افزود: باید توافقی وجود داشته باشد اما واقعیت حاکی از دیدگاه‌های مختلف کشورها و تعارض میان آنهاست. ما در تلاش هستیم تا ببینیم آیا امکان پایان این تعارض قبل از نشست آینده اتحادیه عرب وجود دارد یا اینکه به حال خود باقی خواهد ماند.

زکی در ادامه به شیوع کرونا پرداخت و گفت، اتحادیه عرب به خاطر این ویروس یک ماه فعالیت خود را تعلیق کرد و بازگشت به کار با رعایت توصیه‌ها در این زمینه خواهد بود.

وی گفت، این ویروس فرصتی مهم برای بسیاری از سازمان‌های منطقه‌ای و جهان بود تا درباره چگونگی تعامل با بحران‌های مشابه در آینده فکر کنند.

زکی درباره تغییرات جهان پس از شیوع کرونا هم ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: طبیعتا صحبت از قطبیت نظام بین‌الملل و نقش آینده چین پس از پایان بحران است اما از نظر من این بحران، برآوردهای راهبردی اصلی را تغییر نخواهد داد، چه بسا این موضوع در آینده رخ دهد اما در زمان فعلی، خیر.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز ناآرامی‌های این کشور و فشار قطر، عربستان، امارات، و بحرین، به حالت تعلیق در آمد .