بازگشایی اقتصادی در آمریکا و وقوع موج دوم مرگ و میر

برنامه فرمانداران چند ایالت جنوبی آمریکا برای کاستن از محدودیتهای مرتبط با همه‌گیری « کووید-۱۹ » و دستورات ماندن در خانه، برای کارگران چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز این که برای کسب درآمد زندگی خود را در خطر قرار دهند. این در حالی است که مقامات بهداشتی و کارشناسان پیش از این هشدار داده‌اند که برداشتن زودهنگام محدودیتها در آمریکا می‌تواند باعث افزایش نرخ مرگ‌ومیر و وقوع موج مرگبارتر دوم شود.

اخبار بین الملل-اکنون ائتلافی از فعالان سیاه‌پوست، کارشناسان و قانون‌گذاران در حال جلب کردن توجهات به آسیب این سیاستها به خصوص بر کارگران سیاه‌پوست هستند. این ائتلاف اخیراً با امضای طوماری از فرمانداران چند ایالت جنوبی خواسته برای اولویت دادن به سلامت و امنیت کارگران در برابر منفعت‌‌طلبی، به سرعت وارد عمل شوند و به منظور اتخاذ برنامه‌های ایمنی و اختصاص منابع حفاظت شخصی برای کارگران پیش از برداشتن محدودیتها اقدام کنند.

بنابر گزارش دیدبان حقوق بشر، دست‌کم در ۹ ایالت جنوبی جایی که محل سکونت اغلب سیاه‌پوستان آمریکایی است، شرایط لازم که به گفته متخصصان بهداشت و سلامت قبل از بازگشایی ایمن نیاز است، فراهم نیست، با این حال فرمانداران به قیمت جان کارگران، در حال حرکت به سوی بازگشایی هستند.

سیاه‌پوستان به خصوص تعداد بیشماری از زنان، در مشاغل با درآمد پایین فعال هستند که مستلزم ارتباط با افراد دیگر است. کسانی هم که به دلیل ایمنی پایین حاضر به بازگشت سر کار نباشند، از مزایای بیکاری محروم خواهند شد و این یعنی درآمدی نخواهند داشت.

تاکنون نیز آمار نشان می‌دهد سیاه‌پوستان آمریکایی تلفات بیشتری در همه‌گیری کرونا داشته‌اند. این تاثیر نابرابر بر سلامت مردم سیاه‌پوست، باعث جلب توجهات به سوی نژادپرستی و نابرابری‌های ساختاری در ایالات متحده شده است. جایی که احتمال بیشتری دارد که آنها درآمد کم‌تری داشته باشند، وضع سلامتی‌شان مساعد نباشد و به طور مثال به دیابت و فشار خون مبتلا باشند و حالا هم به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان ببازند.

این ائتلاف همچنین خواستار گسترش برنامه بهداشتی «مدیکید» در این ایالتها شد تا پوشش مراقبتهای پزشکی برای بزرگسالان کم‌درآمد در ایالتهای جنوبی افزایش یابد. این اقدام می‌تواند از بسته شدن بیمارستانهای روستایی ممانعت کند و مراقبتهای پزشکی ضروری برای جوامعی که با فقر مواجهند به خصوص مردم منطقه «بلک بِلت» در جنوب را تامین کند.

دیدبان حقوق بشر در پایان تاکید کرد سیاستهای بازگشایی اقتصادی نباید کارگران را مجبور کند بین کسب درآمد و به خطر انداختن زندگی خود یا نداشتن درآمد و فقر بیشتر دست به انتخاب بزنند. سیاه‌پوستان مناطق جنوبی می‌خواهند کار کنند، اما نباید برای کار کردن جان خود را بدهند.

علی‌رغم آنکه آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان را دارد، ترامپ مردم را برای اعتراض به محدودیتها تهییج و فرمانداران ایالتها را برای بازگشایی تحت فشار قرار داده است. هم‌اکنون حدود نیمی از ایالات این کشور در حال حاضر به سوی لغو نسبی تعطیلی‌ها پیش می‌روند. 

همچنین مدلی که به تازگی اصلاح شده پیش‌بینی کرده حدود ۱۳۵ هزار آمریکایی بر اثر «کووید-۱۹» تا اوایل اوت (اواسط مرداد) جان می‌بازند. به گفته محققان این رقم تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌های قبلی است.

دلیل این پیش‌بینی جدیدِ انجام شده توسط موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن، افزایش فعالیت در اغلب ایالتهای آمریکاست. انتظار می‌رود تا ۱۱ مه (۶ روز دیگر) بازگشایی مشاغل و کاهش محدویتهای ماندن در خانه در ۳۱ ایالت اجرایی شود.

طبق جدیدترین آمار و ارقام، تاکنون سه میلیون و ۷۲۷ هزار و ۸۰۲ نفر از مردم سراسر جهان به کووید-۱۹ آلوده شده‌اند و از آن میان ۲۵۸ هزار و ۳۳۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و مجموع یک میلیون ۲۴۲ هزار و ۳۴۷ نفر نیز بهبود پیدا کرده‌اند. آمریکا همچنان بیشترین میزان مبتلایان و فوتی‌های مرتبط با کرونا در جهان را دارد.