مردم افغانستان قیام کردند

مردم شهرستان «شرین تگاب» استان «فاریاب» در شمال افغانستان که از ظلم طالبان به ستوه آمده بودند، علیه این گروه قیام کرده و چندین پاسگاه و ایست بازرسی آن‌ها را تصرف کردند.

اخبار بین الملل​-رسانه‌های محلی افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که این قیام روز گذشته صورت گرفته که طالبان هم در مقابل قیام کنندگان شلیک کرده و چهار نفر را زخمی کرده‌اند. وضعیت یکی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.

این منابع نوشته‌اند که طی دو سال گذشته این شهرستان در کنترل طالبان بوده و آن‌ها ظلم زیادی بر مردم تحمیل کردند و در این شرایط از مردم فقیر باجگیری می‌کردند.

رسانه‌های افغانستان شمار قیام کنندگان را یکهزار نفر اعلام کردند و گفتند که سه پاسگاه طالبان را تصرف کرده و مقداری سلاح و مهمات را نیز بدست آورده‌اند.

«نقیب الله فایق» استاندار فاریاب افغانستان ضمن تائید این رویداد از قیام مردم علیه طالبان استقبال کرد و گفت: طالبان در ماه مبارک رمضان به جای کمک به فقرا، به‌نام زکات و کمک به جهاد نان سفره‌های مردم را گرفته و هر شب ده‌ها تن به زور وارد خانه‌های مردم شده، گوسفندان مردم را دزدیده و با گوشت آن روزه می‌گیرند.

مقامات نظامی در مقر لشکر «۲۰۹ شاهین» نیز گفته‌اند که بالگردهای ارتش را برای حمایت از مردم به محل فرستاده‌اند.

در ششم تیرماه سال ۱۳۹۱ نیز مردم شهرستان «اندر» استان غزنی علیه ظلم طالبان قیام کردند و شماری از مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز اجتماعی را که توسط طالبان مسدود شده بود، بازگشایی کردند.