کرونا زنان را بیشتر از مردان بیکار کرد

تارنمای رسانه آمریکایی هیل گزارش داد فشار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر زنان بیشتر بوده و تعداد بیشتری از زنان آمریکایی نسبت به مردان، به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید-19 شغل خود را از دست داده اند.

اخبار بین الملل-فشار اقتصادی که شیوع بیماری کووید-۱۹ بر زنان وارد کرده است در مقایسه با رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ بیشتر بوده است. در رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مردها بیشتر به دلیل از دست دادن شغل خود آسیب دیدند.

آمار جدید بیکاری در آمریکا نشان می دهد که نرخ بیکاری در بین زنان، با تعطیلی برخی از مشاغل ۱۰ درصد بیشتر از مردان بوده است.

یکی از دلایل اصلی افزایش بیکاری زنان این است که این بیماری همه گیر و تعطیلی های ناشی از آن بیشتر مربوط به بخش های از اقتصادی بوده که به شکل نامتناسبی زنان را استخدام می کنند.

هرچند رکود بزرگی که در سال ۲۰۰۸ آغاز شد بیش از همه به صنایع تولیدی و ساخت و ساز را که مردها بیشتر در آنها فعال هستند، آسیب رساند قرنطینه و تعطیلی مشاغل در چند ماه گذشته در برخی خرده فروشی ها شدیدتر بوده است.

زنان ۷۳ درصد کارمندان در بخش پوشاک، ۷۱ درصد در بخش فروش هدیه وسوغاتی و ۷۵ درصد نیروی کار در بخش گلفروشی ها را تشکیل می دهند. در بخش خدمات مواد غذایی و اسکان، سالن های آرایشی و خدمات مراقبتی که امکان رعایت فاصله اجتماعی در آنها وجود ندارد ۵۳ درصد نیروها را زنان تشکیل می دهند.

با این حال الیس گولد اقتصاددان اردشد موسسه سیاست اقتصادی با گرایشات چپ گرایانه گفت: حتی در صناعی که بیشتر نیروهای آن را مردها تشکیل می دهند، نرخ بیکاری زنان بیشتر است.

در برخی بخش ها، زنان در شرایطی که اشتغال مردان افزایش داشته بیشتر با از دست دادن شغل مواجه بوده اند که از جمله بخش حمل و نقل و انبارها زنان ۲۶ درصد از نیروهای کار را تشکیل می دهند و بیشتر با نرخ بیکاری مواجه بوده اند که به دلیل افزایش استخدام مردها (۴۶ درصد) برای جایگزینی با زنان بوده است.

شای اکاباس مدیر سیاست اقتصادی در مرکز سیاست دو حزبی آمریکا گفت روند کنونی که در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه بوده است می تواند تاثیرات بلندمدت تری بر کودکان و فقر کودکان داشته باشد.

وی گفت از دست دادن شغل برای زنان نان آور خانواده می تواند به افزایش پدیده ای همچون فقر کودکان منجر شود.

نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تصویب برنامه های ضد گرسنگی شده است. وی در نامه ای نوشت: میلیون ها نفر از خانواده ها در شرایط بی سابقه تهدیدآمیز کنونی برای معاش آنها تلاش می کنند غذای خود را تامین کنند و ویروس کرونا این چالش را وخیم تر کرده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد از هر ۵ مادر آمریکایی یک نفر که دارای کودکان زیر ۱۲ سال است می گوید که کودکان شان غذای کافی را در دوران بحران کرونا دریافت نمی کنند که سه برابر بیشتر از دوران رکود بزرگ است.

گزارش جدید «اداره آمار کار» وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که ۳۴ ایالت این کشور ماه گذشته در آمار بیکاری رکورد زده‌اند و ایالت نوادا که به شدت وابسته به صنایع غذایی و مهمانپذیری و هتل‌داری است، بالاترین نرخ بیکاری را در میان ایالت‌ها داشته است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز هفته گذشته در گزارشی نوشت که به دنبال افزایش شیوع ویروس کرونا و تمهیدات مقابله با این بیماری مانند قرنطینه و ماندن در خانه، روز به روز بر آمار بیکاران آمریکا افزوده می‌شود و در این میان این فقرا هستند که همیشه باید بیشترین سهم را در این بخش بپردازند.