لیبی قربانی نیروهای ژنرال حفتر و دولت وفاق ملی

همزمان با ادامه تنش‌ها در لیبی و تلاش طرف‌های خارجی برای داشتن دست برتر در شمال آفریقا، نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» مورد حمایت عربستان و امارات متحده عربی و روسیه اعلام کردند که امروز (دوشنبه) توانستند بار دیگر کنترل شهر «اصابعه» در غرب لیبی را پس از ۱۰ روز تسلط نیروهای دولت «وفاق ملی» مورد حمایت ترکیه و قطر به دست بگیرند.

اخبار بین الملل-«احمد المسماری» سخنگوی نیروهای تحت امر ژنرال حفتر اعلام کرد که پس از چند مرحله حملات هوایی، این نیروها امروز (دوشنبه) بار دیگر کنترل منطقه «اصابعه» را به دست گرفتند.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که لحظه ورود نیروهای ژنرال حفتر به منطقه اصابعه و جشن گرفتن آنها را نمایش می‌دهد.

نیروهای دولت وفاق ملی در تاریخ ۲۱ مه (۱ خرداد) توانسته بودند منطقه اصابعه و تعدادی دیگر از شهرهای واقع در غرب لیبی را از کنترل نیروهای ژنرال حفتر خارج کنند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم گزارش داده است که یک روز پس از حمله نیروهای حفتر به مناطق مسکونی در طرابلس و کشته شدن ۵ غیرنظامی و آسیب دیدن ۳ نفر دیگر، نیروهای مسلح دولت وفاق ملی امروز (دوشنبه) که کنترل منطقه اصابعه را از دست داده اند، در حملاتی ۳ جنگ‌افزار نیروهای ژنرال حفتر را در این منطقه هدف قرار دادند.

«محمد قنونو» سخنگوی نیروهای مسلح دولت وفاق ملی که این خبر را در اطلاعیه ای اعلام کرد از صدور فرمان به این نیروها برای تعقیب و نابودی کامل مسلحان تحت امر ژنرال حفتر خبر داد.

وی افزود که راهبرد دولت وفاق ملی راهکارهای سیاسی است ولی در شرایطی که تمامی راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز به بن‌بست رسیده است، به توان نظامی متوسل می‌شویم.

چندی قبل هم نیروهای دولت وفاق ملی حملاتی را علیه نیروهای ژنرال حفتر در شهرهای ساحل غربی لیبی تا مرز تونس ترتیب دادند و توانستند کنترل پایگاه راهبردی الوطیه را به دست بگیرند.

به دنبال افزایش تنش در لیبی، «استیفانی ویلیامز» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی چندی قبل اعلام کرد که حدود ۲۰۰ هزار لیبیایی مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند.

بحران لیبی

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طُبرُق» در شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

نیروهای ژنرال حفتر نیز از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت متحدان خارجی خود عملیات تصرف طرابلس پایتخت لیبی و حمله به مواضع نیروهای دولت وفاق ملی آغاز کرده‌اند و تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این بحران مفید فایده نبوده است.

 طرف‌های خارجی دخیل در ماجرای لیبی یکدیگر را به ارسال سلاح و حتی تروریست به این کشور متهم می‌کنند؛ وزارت خارجه امارات چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دخالت‌های ترکیه در امور کشورهای عربی از جمله لیبی باعث ایجاد تنش و حمایت از سازمان‌های تروریستی شده‌ و آن را تخلف آشکار از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌ بود.

علاوه بر امارات بسیاری از کشورها ترکیه را به ارسال سلاح و تروریست به لیبی برای مقابله با نیروهای ژنرال حفتر متهم می‌کنند؛ از سوی دیگر حامیان دولت وفاق ملی نیز کشورهایی همچون روسیه و امارات را به ارسال سلاح به نیروهای شرق لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر و بحرانی‌تر شدن اوضاع متهم می‌کنند.