آمریکا خشونت علیه خبرنگاران را متوقف کند

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در پی افزایش خشونت هدفمند علیه روزنامه‌نگاران و ضرب و شتم، بازداشت و زخمی شدن‌ آن‌ها، با پیوستن به اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، مقام‌ها و پلیس آمریکا را به سانسور و اعمال بیش از حد زور علیه روزنامه‌نگاران متهم کرد و خواستار توقف این رفتارها شد.

اخبار بین الملل-جنبش اعتراضی آمریکا که با کشته شدن «جورج فلوید» آغاز شده، به خشونت علیه روزنامه‌نگاران و سرکوب عمدی، ظالمانه و سیستماتیک آن‌ها از سوی پلیس آمریکا منجر شده است.

 

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: آمریکا خشونت علیه خبرنگاران را متوقف کند


دبیرکل فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: زمان آن فرا رسیده است که از رئیس‌جمهوری تا مقام‌های اجرای قانون، به هدف قرار دادن عمدی روزنامه‌نگاران پایان دهند.
«آنتونی بلانگر» افزود: نفرت‌پراکنی از طریق رسانه‌ها عواقبی دارد؛ ما اکنون شاهد نتیجه آن هستیم. روزنامه‌نگاران مورد ضرب و شتم و هدف گلوله قرار گرفته‌، دچار نقص عضو و مجبور به فرار شده و دستگیر شده‌اند.

وی تصریح کرد: مقام‌ها که از امکان فرار از پاسخگویی ناامید شده‌اند به تهدید و تیراندازی به سوی خبررسانان متوسل شده‌اند.
بلانگر تاکید کرد، باید جنگ علیه آزادی رسانه‌ها و حقوق روزنامه‌نگاران متوقف شود و کسانی که به آن‌ها حمله می‌کنند در این زمینه پاسخگو باشند.

تارنمای فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نوشت: در چهار روز گذشته ‌ده‌ها حمله علیه روزنامه‌نگاران از سوی مقام‌های اجرای قانون در آمریکا ثبت شده است. در طول اعتراض‌ها، دو روزنامه‌نگار که از ناحیه سر هدف قرار گرفته‌اند یک چشم خود را از دست داده‌اند. در مواردی معترضان نیز روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده‌اند.


یک افسر پلیس آمریکایی به نام «درک شووین» هفته گذشته پس از بازداشت «جورج فلوید» جوان سیاهپوست آمریکایی، زانو بر گردن وی نهاد و راه نفس کشیدنش را بست.
فلوید پس از انتقال به بیمارستان درگذشت؛ اما این رفتار نژادپرستانه از دیدگان مردم و شبکه‌های اجتماعی پوشیده نماند تا این وحشیگیری را همه جهانیان شاهد باشند و فریاد اعتراض‌ها علاوه بر آمریکا به کشورهای دیگر نیز کشیده شود. 

در آمریکا، مردم ایالت‌های مختلف به خیابان‌ها ریختند و با برخورد خشونت بار پلیس و شلیک گاز اشک آور از سوی آن‌ها مواجه شدند.