ثبت بیش از ۱۰۰ مورد حمله به خبرنگاران در اعتراضات آمریکا

یک دیده‌بان رسانه‌ای از مقامات آمریکایی خواسته است تا طی دستوری، پلیس را از هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که اخبار اعتراضات ضدنژادپرستی را پوشش می‌دهند، بازدارد و معافیت‌هایی در خصوص بازداشت آن‌ها در این شرایط اعمال کند.

اخبار بین الملل-کمیته حمایت از روزنامه نگاران (CPJ) که در آمریکا مستقر است امروز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از ۲۹ ماه مه (جمعه ۹ خرداد) دست کم ۱۲۵ مورد نقض آزادی مطبوعات در سراسر آمریکا علیه روزنامه نگارانی که اخبار مربوط به تظاهرات ضدنژادپرستی را پوشش می‌دهند، گزارش شده است.

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است: «پلیس با گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک آور، اسپری فلفل و باتوم به خبرنگاران حمله کرده و برخی از آن‌ها را بازداشت کرده است. همچنین ۲۰ خبرنگار به دلایل ناشناخته بازداشت شده اند؛ حتی وقتی مدارک مطبوعاتی خود را نشان داده اند.»

کارول مارتینز د لا سرنا، مدیر برنامه کمیته حمایت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک در این خصوص گفت: ما از اقدامات شدید و خشونت‌آمیز پلیس علیه معترضان و روزنامه نگارانی که کار خود را انجام می‌دهند، وحشت داریم. این موارد نقض مستقیم آزادی مطبوعات است.

او افزود: ما از مقامات محلی و ایالتی می‌خواهیم صریحاً رسانه‌های خبری را از مقررات منع آمدوشد معاف کنند تا خبرنگاران بتوانند آزادانه گزارش دهند.

این کمیته اعلام کرده است پلیس نه تنها ده‌ها روزنامه نگار را با گاز اشک آور، اسپری فلفل یا گلوله‌های لاستیکی هدف قرار داده و ۲۰ نفر را دستگیر کرده است بلکه تجهیزات آن‌ها مانند دوربین و دستگاه‌های مخابره را تخریب کرده اند.

همچنین گفته شده است پلیس در شهر مینیاپولیس به دستورات صادر شده در خصوص آزادی آمدوشد خبرنگاران توجهی نکرده و حتی برخی از آن‌ها را با اسلحه تهدید کرده است.

پلیس شهر مینیاپولیس هفته گذشته جورج فلوید، شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند. طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که بر گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد و التماس می‌کند که او را نکشند. اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی این شهروند بی‌دفاع می‌شود.

انتشار ویدئوی لحظه مرگ فلوید باعث خشم عمومی در آمریکا شد و مردم شهر‌های مختلف این کشور برای چندمین روز متوالی همچنان در اعتراض به این اقدام نژاد پرستانه به خیابان‌ها می‌آیند. حتی موج این اعتراضات به برخی کشور‌های دیگر از جمله آلمان، انگلیس، کانادا و ... نیز رسیده است.