اوضاع بحرانی در یمن

منابع از وخامت اوضاع در استان حضرموت یمن در سایه درگیری‌های نیابتی میان عربستان و امارات خبر دادند.

اخبار بین الملل-درگیری‌ها در استان حضرموت در سایه اقدامات «شورای انتقالی جنوب یمن» (مورد حمایت امارات متحده عربی) وخیم شده و تا آنجا پیش رفته که طرحی هرچند ناکام برای کودتا علیه استاندار این منطقه به اجرا در آمده است.

بر این اساس، طبق اعلام ناظران، امارات متحده عربی تلاش دارد تا فشار نیرو‌های دولتی (وابسته به منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و مورد حمایت عربستان) را بر نیرو‌های هم‌پیمان خود در شورای انتقالی در زنجبار، مرکز استان ابین که در همجواری شهر عدن قرار دارد، از طریق تنش‌آلود کردن اوضاع در حضرموت کاهش دهد.

در این گزارش همچنین آمده است: وقایعی که این استان که یک سوم مساحت یمن را داراست، شاهده آن بوده، با دعوت سران شورای انتقالی که به دنبال جدایی طلبی و تشکیل مقاومتی مسلحانه است، آغاز و در پی آن، عملیات تروریستی علیه یکی از مقامات امنیتی شهر «شبام» در حضرموت را شامل شد.

همچنین یک تحلیلگر یمنی که نخواست نامش فاش شود به پایگاه خبری عربی ۲۱ گفت: آنچه اکنون در حضرموت جریان دارد، یکی از نشانه‌های اختلافات میان ریاض و ابوظبی به مانند آن چیزی است که در عدن به وقوع پیوست.

او همچنین اعلام کرد آنچه در شهر مکلا، مرکز استان حضرموت در حال اتفاق افتادن است، اقدامات نهایی برای دستیابی به راه حل‌هایی فوری پیش از خروج ائتلاف سعودی از یمن است.

وی با اشاره به تلاش برای ترور استاندار حضرموت گفت که «البحسنی» پیش از این همپیمان امارات محسوب می‌شد؛ اما پس از آن به سمت ریاض سوق پیدا کرد. «احمد بن بریک» استاندار پیشین حضرموت از متحدان معروف امارات است و البحسنی برنامه خود را بر مبنای پاکسازی افراد وفادار وی از استان حضرموت بنا نهاد.

برخی محافل نیز انگشت اتهام را در ماجرای ترور ناموفق البحسنی به سوی «احمد بن بریک» نشانه رفته‌اند.

استان حضرموت و المهره واقع در شرق یمن در دو سال گذشته صحنه اعتراضات وسیع مردمی و عشیره‌ای علیه حضور نیرو‌های ارتش سعودی بودند.