اعلام شروط از سرگیری روابط ۴ کشور عربی با قطر توسط عربستان

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل برقراری مجدد روابط با قطر را مشروط به پاسخگویی این کشور به خواسته‌های کشورهای محاصره کننده اعلام کرد.

اخبار بین الملل-وی افزود: اگر قطر به این خواسته‌ها پاسخ دهد چهار کشور محاصره کننده با آغوش باز از قطر و مردمش استقبال خواهند کرد و شایسته است که این کشور به جای طبیعی خود در میان مردم شورای همکاری خلیج (فارس) بازگردد.

نماینده عربستان از جمله این شروط را پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در قطر و کاهش روابط با ایران عنوان کرد.

المعلمی در پاسخ به این سؤال که آیا قطر می‌تواند به شرط‌های کشورهای محاصره کننده پاسخ دهد، گفت: این کار ممکن است و در دست رهبری قطر است، اگر این کشور مطالبات کشورهای چهارگانه را اجرایی کند، آنها همواره برای تفاهم با قطری‌ها آماده هستند.

خالد بن خلیفه آل ثانی‌، نخست وزیر و وزیر کشور قطر، دیروز (شنبه) در پیامی توئیتری اعلام کرد که محاصره این کشور از سوی کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین از اول شکست‌خورده بود و اکنون از آن چیزی جز ناامیدی محاصره کنندگان نمانده است. امیر قطر به هر مناسبتی بر استقبال این کشور از گفتگو به منظور بستن پرونده اختلافات تاکید کرد، اما آنان همه فرصت‌ها را هدر دادند.

تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز سال گذشته تصریح کرد که محاصره این کشور با اقدام‌های غیرقانونی همچنان ادامه دارد و این محاصره، مقاومت آنها را تقویت کرد و با پشت سر گذاشتن آثار منفی وضع اقتصادی قطر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عربستان، بحرین، مصر و امارات از پنج ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند. دوحه با رد این اتهامات، همسایگان عرب خود را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرده است.