جمهوری‌خواهان نگران آثار خشونت ترامپ هستند

نشریه کنگره آمریکا در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم الکساندر بولتون نوشت: واکنش خصمانه رئیس جمهور آمریکا به ناآرامی‌های مدنی سراسری در این کشور، به شدت جمهوری‌خواهان سنا را نگران کرده است. آن‌ها می‌ترسند این برخورد ترامپ رای دهندگانی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند و رای آن‌ها برای حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند را  از این حزب ناامید کند.

اخبار بین الملل-میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا ، در آغاز چرخه انتخابات اظهار کرد که به دست آوردن رای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و زنان در حومه شهر‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا داشته باشد.

یک سناتور جمهوری‌خواه که خواست نامش فاش نشود، گفت: به طور قطع حوادث یک هفته و نیم گذشته میزان خشم مردم از سیاست‌های رقابت‌های ریاست جمهوری و پیامد‌های آن بر سنا را افزایش داده است. به اعتقاد من اتفاقات پشت سر هم روی می‌دهد. ابتدا شیوه مقابله با بیماری کووید بود و اکنون این بحران.

سناتور‌های جمهوری‌خواه پیش از این هم درباره حفظ اکثریت خود در سنا نگران بودند و به واسطه واکنش کند دولت به بحران شیوع ویروس کرونا و برخی اشتباه‌های ترامپ از جمله توصیه او درباره اینکه مصرف مواد ضد عفونی کننده می‌تواند بیماری کووید- ۱۹ را درمان کند، نگرانی جمهوری‌خواهان  افزایش یافت  .

یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر که او نیز خواست نامش فاش نشود، گفت: تعداد زیادی از مردم هستند که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند، آن‌ها خواستار آرامش هستند. ممکن است لحن ترامپ و کلماتی که  استفاده می‌کند به ما آسیب برساند.

نخستین سناتور جمهوری‌خواه گفت نگرانی‌ها درباره عملکرد ترامپ هیچگاه در سطح نشست‌های عمومی مطرح نشده است، اما سناتور‌ها در گفت‌وگو‌های شخصی درباره آن صحبت می‌کنند.

او افزود: به نظر می‌رسد حوادثی که در هفته گذشته روی داده است، نه تنها توجه مردم را به خود جلب کرده بلکه احساسات آن‌ها را نیز تحریک کرده است.

جورج ویل، مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست، هم معتقد است، ترامپ باید برکنار شود و رای دهندگان نباید به کسانی که در کنگره به او کمک می‌کنند، رای بدهند.

سناتور لیزا مورکووسکی با تحسین از انتقاد جیمز ماتیس وزیر دفاع پیشین آمریکا، از شیوه مدیریت ترامپ، اظهارات او را به درست، صادقانه و ضروری توصیف کرد و به انتقاد از رئیس جمهور پرداخت. مورکووسکی گفت که سخنان ماتیس می‌تواند به سایر جمهوری‌خواهان نیز شهامت دهد تا ارتباط خود را با رئیس جمهور قطع کنند و به انتقاد از رفتار‌های او بپردازند.

سناتور کوین کرامر هم از وجود نگرانی در بین سناتور‌های جمهوری‌خواه درباره انتخابات آتی آمریکا خبر داد و گفت که با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، نگرانی‌های زیادی وجود دارد. او پیش بینی کرد  که جمهوری‌خواهان نتوانند رای زیادی در این انتخابات به دست آورند.

نتایج نظرسنجی که رویترز و ایپسوس در روز‌های دوشنبه و سه شنبه به طور مشترک انجام داده اند، نشان می‌دهد ۵۵ درصد مردم آمریکا شیوه برخورد ترامپ با معترضان را تایید نمی‌کنند. هزار و ۱۱۳ بزرگسال در این نظرسنجی شرکت کرده اند.

با این وجود سناتور کرامر بعید می‌داند که ترامپ قصد داشته باشد شیوه عملکرد خود را از الان تا انتخابات تغییر دهد.

نتایج نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک که روز چهارشنبه منتشر شد هم نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگی بین دونالدپ ترامپ و جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق، وجود دارد و او با ۴۴ درصد در برابر ۴۳ درصد از بایدن پیشی گرفته است.