رونمایی از رقیب اصلی ترامپ

حزب دموکرات آمریکا نهایتا روز شنبه ۶ ژوئن مطابق با ۱۷ خرداد از نهایی شدن کاندیداتوری جو بایدن به عنوان نماینده دموکرات‌ها (که نماد آن‌ها الاغ است) در انتخابات پیش‌رو خبر داد.

اخبار بین الملل-انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) در حالی برگزار خواهد شد که دموکرات‌ها بسیار امیدوارند تا بتوانند ضمن شکست جمهوری‌خواهان (با نماد فیل) نامزد خود را راهی کاخ سفید کنند.

سوابق مهم جو بایدن

مهمترین پست اجرایی جو بایدن معاونت ریاست‌جمهوری بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ بوده است، وی همچنین سابقه ۳۶ سال خدمت در سنای آمریکا را دارد، بایدن از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ سناتور ایالت دلاور بوده، جو بایدن بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۸ سعی کرد تا خود را به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کند. بایدن در زمان حضورش در سنا، عضو کمیته روابط خارجی بود و پس از چندی به ریاست این کمیته هم رسید.

وی در همه ادوار حضورش در صحنه سیاسی آمریکا ارادت خود را به صهیونیست‌ها اعلام و تضمین کرده که در صورت دستیابی به ریاست جمهوری، منافع صهیونیست‌ها را تامین خواهد کرد. در یکی از نقل قول‌های برجسته منتسب به او آمده است: «من پیش از آن‌که مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم. شاید بالاتر از آن، افتخار دارم که بگویم من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کنم. من به وجود اسرائیل و کشوری یهودی کاملا پایبند هستم».

انسجام دموکرات‌ها در حمایت از بایدن

در این بین اتحاد نسبتا منسجم اعضای دموکرات طی ماه‌های اخیر روزنه امیدی برای آن‌ها ایجاد کرده تا بواسطه آن بتوانند نتیجه بهتری را در انتخابات آتی کسب کنند. برنی سندرز  (نامزد دموکرات‌ها که پیشتر کناره‌گیری کرده بود) در ابتدای سال جاری میلادی وضع خوبی داشت و حتی در برخی از ایالت‌ها جایگاه او تثبیت شده بود، از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد و ساعاتی بعد هم ضمن انتشار پیامی حمایت تمام قد خود از بایدن را اعلام کرد. برنی سندرز اعلام کرده است که حمایت او از جو بایدن با این هدف صورت می‌گیرد که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری، زمینه را برای شکست دونالد ترامپ فراهم کند.

برنی سندرز به عنوان مخالف سرسخت رئیس جمهور فعلی آمریکا، دونالد ترامپ را «خطرناک‌ترین» رئیس جمهوری که تا به حال آمریکا به خود دیده، خوانده بود. او از همه مردم آمریکا خواست تا برای محدود شدن دوره ریاست جمهوری ترامپ به یک سال تلاش کنند. سندرز طی پیام ویدیویی خود خطاب به بایدن تاکید کرد «هر چه در توان دارم به کار خواهم گرفت تا شاهد حضور تو در کاخ سفید باشیم». سندرز از همه شهروندان آمریکا درخواست کرده تا با پشتیبانی از جو بایدن امکان پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش دهند.

چندی بعد هم باراک اوباما با انتشار پیامی ویدیویی حمایت خود از جو بایدن را اعلام کرد. وی در این پیام ویدیویی معاون سابق خود را بهترین گزینه پیش‌رو برای ریاست جمهوری خواند و مدعی شد که او می‌تواند مشکلات بزرگ پیش پای مردم آمریکا را حل کند. اوباما در پیام خود ضمن اشاره به توانایی بایدن در مبارزه و کنترل ویروس‌های واگیردار، از نقش او در حل بحران شیوع ویروس آنفولانزا و ابولا در آمریکا گفت. اوباما نهایتا از مردم آمریکا خواست تا به کارزار حمایتی از جو بایدن بپیوندند.

نظرسنجی‌ها و پیشتازی نسبی بایدن

هرچند که بایدن انتقاداتی جدی‌ را روانه ترامپ و او را به دو قطبی سازی کشور متهم کرده،  بحران‌های پیش‌آمده برای ترامپ طی ماه‌های اخیر فضای بسیار مناسبی را برای دموکرات‌ها ایجاد کرده تا حسابی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. تبعات ناشی از ویروس کرونا کم برای ترامپ دردسر ایجاد نکرده بود که قتل فجیع جورج فلوید هم از راه رسید. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های سراسری در آمریکا، جو بایدن بین پنچ تا ده درصد نسبت به رقیب خود یعنی دونالد ترامپ پیش افتاده است.

بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که آن را «ای بی سی نیو/ واشنگتن پست» برگزار کردند، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، بایدن را به عنوان نامزد مورد نظر خود در انتخابات آتی معرفی کرده‌اند. ترامپ، اما با یک اختلاف ۱۰ درصدی نسبت به جو بایدن، تنها ۴۳ درصد از آرای شرکت‌کنندگان را به خود جلب کرده است.

از سوی دیگر، نظرسنجی دیگری حکایت از کاهش چشمگیر محبوبیت ترامپ دارد. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که هفته اخیر از سوی نشریه هیل منتشر شده، نشان می‌دهد که تنها ۴۴ درصد از مردم آمریکا از عملکرد ترامپ در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری او راضی‌اند و در مقابل ۵۶ درصد رضایتی از عملکرد او ندارند.

مصائب ترامپ و موج‌سواری دموکرات‌ها

شیوع ویروس کرونا در آمریکا مهمترین عاملی بود که در پی آن محبوبیت دونالد ترامپ به شکل کم‌نظیری با کاهش مواجه شد. ساده انگاری ترامپ درباره خطرات و شیوع ویروس کرونا به زعم بسیاری از آمریکایی‌ها عاملی بود که منجر به سرایت سریع ویروس کرونا در آمریکا شد. ترامپ حتی پس از آن‌که به همه‌گیری ویروس کرونا اعتراف کرد، رویکرد مناسبی را در پیش نگرفت و از همان ابتدا در کنفرانس‌های خبری روزانه خود اظهارات متناقضی را بیان می‌کرد. متناقض‌گویی‌های ترامپ به حدی بود که او مجبور شد تا کنفرانس‌های روزانه خود در رابطه با ویروس کرونا را متوقف کند.

نرخ بالای بیکاری و آمار چشمگیر ورشکستگی شرکت‌های آمریکایی از جمله سایر مسائلی است که به موجب آن اقبال عمومی به ترامپ طی ماه‌های اخیر کم شده، آمار بیکاری به نزدیک ۵۰ میلیون نفر رسیده و دولت فدرال از پرداخت مزایای بیکاری عاجز مانده است. از سوی دیگر، آمار ورشکستگی شرکت‌ها نسبت به آمار مشابه سال گذشته میلادی رشد ۴۸ درصدی را تجربه کرده است. از همه مهمتر جامعه آماری طرفداران ترامپ را عمدتا قشر کارگر ایالت‌های میانی آمریکا تشکیل می‌دهند و اکنون در پی رکود بی‌سابقه و وضع نامناسب اقتصادی این گروه آسیب‌پذیر، جایگاه ترامپ اندکی متزلزل شده است.

از سوی دیگر قتل ناجوانمردانه جورج فلوید تبعه آمریکایی سیاه‌پوست موجی از خشم را در نقاط مختلف آمریکا بپا کرد. تظاهرات اخیر با همه تجمع‌های اعتراض‌آمیز سال‌های اخیر تفاوت دارد. نکته حائز اهمیت این دور از اعتراضات حضور پررنگ معترضان سفیدپوست است. ایالت‌هایی همچون «دنور» که عمده بافت جمعیت آن متعلق به سفیدپوستان است، در اعتراض اخیر نقش پررنگی را ایفاء کردند. در این بین اصرار ترامپ برای به کار گیری و استقرار نیرو‌های ارتش برای سرکوب معترضان موجب انتقاد شدید صاحب‌نظران آمریکایی شده است.

حتی کابینه نظامی ترامپ از جمله مارک اسپر هم با این پیشنهاد ابراز مخالفت کرده است؛ بنابراین بحران شیوع ویروس کرونا و آشوب سراسری در آمریکا دو عامل بسیار مهمی است که دموکرات‌ها از آن استفاده ابزاری می‌کنند. دموکرات‌ها ثابت کردند که به خوبی می‌توانند از «آب گل‌آلود ماهی بگیرند». در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در آمریکا، بایدن انتقاداتی تندوتیز از ترامپ کرد و مدعی شد که اگر او رئیس جمهور بود، اقتصاد آمریکا چنین رکودی را درک نمی‌کرد. بایدن در فاجعه اخیر مرگ جورج فلوید هم مجددا ژست انتقادی از خود نشان داد و آن را بهانه کرد تا باز هم ترامپ را بی‌کفایت نشان دهد.

هرچند که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در باطن و در نگاه نژادپرستانه به سیاه‌پوستان تفاوتی با یکدیگر ندارند، آمریکا در دوران ترامپ چهره بدون روتوش خود را برملا می‌کند، رئیس جمهور فعلی آمریکا آن‌چه که به آن باور دارد را صریح و شفاف به زبان می‌آورد. حال باید دید ترامپ چه سیاستی را در بیش از چهار ماه باقی‌مانده، در برابر نامزد دموکرات‌ها یا به تعبیر او «جوی خواب‌آلو» اتخاذ خواهد کرد. ترامپ طی انتخابات پیشین ریاست جمهوری تهدید کرده بود که در صورت شکست در برابر هیلاری کلینتون، آمریکا را وارد یک جنگ داخلی می‌کند. بنابراین با توجه به این‌که ترامپ هرگز شکست در انتخابات را نمی‌پذیرد و اکنون هم اوضاع خیلی خوبی در نظرسنجی‌ها ندارد، شعله‌ور شدن آشوب‌های جاری در آمریکا سناریوی بعیدی بنظر نمی‌رسد.