موج دوم کرونا در عراق

در حالی که عراق برای سه ماه توانست، شیوع « ویروس کرونا» را به نحو مطلوبی مدیریت کند، در روزهای اخیر اوضاع بیماران مبتلا به این ویروس به نظر می‌رسد از کنترل خارج شده است.

اخبار بین الملل-در حالی که قبلا به سختی تعداد مبتلایان به کرونا در عراق از یکصد نفر در روز تجاوز می‌کرد، در روزهای اخیر آمارها از یکهزار مبتلا در یک روز تجاوز کرده و زنگ خطر را در این کشور به صدا در آورده است.

وزارت بهداشت عراق که قبلا وعده داده بود هرگز تدابیر سختگیرانه برای پیشگیری از این بیماری را اتخاذ نمی‌کند، عملا ناچار به روی آوردن به این تدابیر شدید پیشگیرانه شده است.

در دو روز گذشته (جمعه و شنبه) به ترتیب یکهزار و شش مورد و یک هزار و ۲۵۲ مورد مبتلا به ویروس کرونا در عراق شناسایی شده است.

تعداد مرگ و میرها نیز در همین مدت رو به افزایش گذاشته به نحوی که تعداد جان باختگان از اول ماه ژوئن ( ۱۲ خرداد) با ۱۰ مورد رو به افزایش گذاشته و دیروز یکشنبه ششم ژوئن (۱۷ خرداد) به ۳۳ مورد رسیده است.

طبق آمار نهایی از اولین مورد ثبت ابتلا به کرونا در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۹۸) تاکنون تعداد کل مبتلایان در عراق ۱۱ هزار و ۹۸ مورد، تعداد مرگ و میرها ۳۱۸ مورد و تعداد شفایافتگان چهار هزار و ۹۰۴ مورد بوده است.

«حنان الفتلاوی» عضو ستاد بحران مبارزه با کرونا در توئیت‌هایی نسبت به افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به این بیماری در عراق در روزهای اخیر هشدار داده است.

الفتلاوی گفت: اوضاع بهداشتی در عراق در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان در روزهای اخیر ، به شدت نگران کننده است.

وی راه حل پیشگیری از بیماری را در انجام معاینات عمومی دانسته و افزود: حقیقت تلخ این است که اگر شهروندان همچنان توصیه‌های بهداشتی را نادیده گرفته و به فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام ندهند، ناچار به از دست دادن تعداد بیشتری از افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن خواهیم شد، زیرا این افراد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

در همین حال برخی کارشناسان معتقدند که از دست رفتن احساس خطر نسبت به کرونا در عراق باعث شده، تا اغلب شهروندان نسبت به این بیماری، بی‌توجه (کم توجه) شده و همین امر سبب افزایش مبتلایان به دلیل عدم پایبندی به توصیه‌های بهداشتی شده است.

در همین راستا و در نتیجه افزایش کم‌سابقه تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در عراق، نماینده سازمان بهداشت جهانی نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا در عراق هشدار داده است.

«اسماعیل ادهم» امروز (یکشنبه) به روزنامه دولتی «الصباح» چاپ بغداد گفت که به دلیل عدم شناسایی واکسن مناسب، موج دوم کرونا تعدادی از کشورها را در نوردیده که از جمله آنها عراق است.

وی بر ضرورت تشدید تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس در عراق تاکید کرده است.

در همین راستا، ستاد مبارزه با شیوع ویروس کرونا در عراق نیز از امروز که قرار بود، مقررات سختگیرانه منع تردد برداشته شده و از شدت تدابیر پیشگیرانه بکاهد، بر شدت آن افزوده است.

ستاد مبارزه با شیوع ویروس کرونا در عراق، بار دیگر بر ادامه تدابیر منع تردد، بستن بازارها، فروشگاه‌ها و منع تردد بین استان‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس تاکید کرده است.

این در حالی است که نارضایتی عمومی نسبت به وضعیت کنونی و بلاتکلیفی موجود روبه افزایش گذاشته و اغلب شهروندان عراقی به دلیل مسائل معیشتی و عدم تحمل وضع کنونی، ابراز نارضایتی می‌کنند.

بخشی از این نارضایتی‌ها به صورت اعتراض‌های اجتماعی در برخی استان‌های شمال و جنوبی عراق آغاز شده که یکی از بارزترین شکل این اعتراضات در روزهای اخیر در سلیمانیه (شمال عراق) و همچنین برخی از استان‌های جنوب مانند «ذیقار، واسط و دیوانیه» بوده است.

ستاد بحران و وزارت بهداشت عراق همچنان از شهروندان انتظار دارند که وضع کنونی را تحمل کرده و همکاری بیشتری با دستگاه‌های درمانی نشان داده و به توصیه‌های بهداشتی پایبند باشند.