پلیس آمریکا بیش از سایر کشور‌ها شلیک می‌کند، آدم می‌کشد

این پیام بسیاری از معترضان آمریکایی است که تقریباً از دو هفته گذشته در شهر‌های آمریکا سر داده می‌شود؛ آن‌ها خواستار برقراری عدالت برای جورج فلوید، تبعه آفریقایی تبار آمریکا و پایان دادن به خشونت پلیس آمریکا علیه اتباع سیاهپوست هستند.

اخبار بین الملل-این اعتراضات علاوه بر آمریکا در سراسر جهان گسترش یافته است و فعالان حقوق بشر در خیابان‌های پایتخت‌های دیگر کشور‌ها همبستگی خود را با این جنبش ضدنژادپرستی اعلام کرده اند.

فلوید فقط یکی از شمار زیادی از آمریکایی‌هایی بود که هر سال از سوی افسران پلیس کشته می‌شوند. اما در سایر کشور‌های توسعه یافته چنین حوادثی رخ می‌دهد هرچند کمتر از آمریکاست. مقایسه‌های آماری نشان می‌دهد که خشونت پلیس آمریکا در قبال رنگین پوستان به خصوص سیاه پوستان به طور معمول بیشتر از سایر کشور‌های توسعه یافته است.

کشور‌های توسعه یافته‌ای که در ادامه به نام آن‌ها اشاره شده است، آمریکا را در گزینه‌هایی همچون اقتصاد و شاخص ثروت جهانی همراهی می‌کنند، اما زمانی که نوبت به عملکرد پلیس و عدالت کیفری می‌رسد، خشونت پلیس آمریکا به خصوص در قبال سیاه پوستان قابل توجه است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ پایگاه داده‌ای در آمریکا وجود ندارد که اطلاعاتی مربوط به شمار افرادی که هر سال به دست پلیس کشته می‌شوند، ارائه دهد. جیمز کومی، مدیر سابق اف بی آی در سال ۲۰۱۵ به کمیته دادگستری مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما نمی‌توانم در این خصوص [افرادی که هر سال به دست پلیس کشته می‌شوند] بحث آگاهانه‌ای داشته باشیم، زیرا ما پایگاه داده‌ای در این زمینه نداریم. در هر زمینه‌ای یک پایگاه داده وجود دارد، اما من نمی‌توانم بگویم در ماه گذشته یا سال گذشته چند نفر از سو پلیس کشته شده اند یا هدف تیراندازی آن‌ها قرار گرفته اند؛ بنابراین ما مجبور به اتکا به برآورد‌ها هستیم.

مطالعات رسانه‌ای یک دفتر آمار دادگستری نشان می‌دهد در بازه زمانی ژوئن ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ [۱۰ ماه] ۱۳۴۸ تن پس از بازداشت فوت شده اند که به طور متوسط ۱۳۵ مرگ در هر ماه بوده است. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲ تن در بازداشتگاه‌های پلیس کشته شده اند. نرخ مرگ و میر در بازداشتگاه‌های پلیس آمریکا دو برابر استرالیا و ۶ برابر انگلیس بوده است. این رقم در استرالیا ۲۱ تن و در انگلیس ۱۳ تن بود.

پلیس آمریکا در مقایسه با سایر کشور‌های توسعه یافته به افراد بیشتری شلیک می‌کند. پلیس اف بی‌ای با استناد به مدارکی اعلام کرده است که پلیس آمریکا در یک «کشتار قابل توجیه» به ۴۰۷ تن در سال ۲۰۱۸ شلیک کرده اند. این در حالی است که آمار اف بی آی در این زمینه مورد تمسخر گروه‌های حقوق بشر قرار گرفته است. به عنوان مثال، روزنامه واشنگتن پست با جمع آوری اطلاعات رسانه‌ای در خصوص شلیک پلیس به مردم اعلام کرد ۱۰۰۴ تن در سال ۲۰۱۹ هدف شلیک‌های پلیس قرار گرفته اند. این در حالی است که گروه ردیاب خشونت پلیس آمریکا این رقم را ۱۰۰۹ تن اعلام کرده است. این ارقام در آلمان ۱۱ تن، در استرالیا ۸ تن، در سوئد ۶ تن، در انگلیس ۳ تن و در نیوزیلند یک تن بوده است.

اظهارات کومی در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نشان دهند پذیرش خود اف بی آی در خصوص شمار قتل‌های پلیس آمریکا است.

آمریکایی‌ها بیشتر از هم نوعان خود در کشور‌های توسعه یافته بازداشت و زندانی می‌شوند. در سال ۲۰۱۸، در مجموع ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۶۰ تن به بازداشتگاه‌ها و زندان‌های آمریکا منتقل شدند. یعنی از هر ۱۰۰ هزار آمریکایی ۳ تن بازداشت شده است که این رقم در استرالیا و انگلیس به ترتیب دو و یک نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

آمریکایی‌های سیاه پوست بیش از سایر اتباع این کشور بازداشت می‌شوند. همچنین طبق تحقیقات ژورنال سلامت آمریکا در سال ۲۰۱۶، افسران پلیس به اعمال زور علیه سیاهان بیش از سایر اتباع مبادرت می‌ورزند. مردان سیاه پوست تا سه برابر بیشتر از مردان سفید پوست با مداخله و خشونت پلیس آمریکا کشته می‌شوند. از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۷۳ سیاه پوست به دست پلیس آمریکا کشته می‌شود که این رقم در میان سفیدپوستان ۷۶ تن در هر ۱۰۰ هزار آمریکایی است.

فقط چهار شهر آمریکا جمعیتشان بیشتر از زندان‌های این کشور است. جمعیت زندان‌های آمریکا با ۲.۲ میلیون نفر بیشتر از جمعیت واشنگتن، بوستون و میامی است. نرخ زندانی‌ها در سراسر آمریکا بالاست. از هر ۱۰۰ هزار نفر ۶۵۵ تن در آمریکا زندانی هستند. اگر هر ایالت آمریکا یک کشور در نظر گرفته شود، ۳۱ کشور با بالاترین نرخ حبس در جهان خواهیم داشت که همگی آمریکاست. نرخ حبس در ایالت‌های اوکلاهما، لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی بیش از ۱۰۰۰ است [به این معنی که از هر ۱۰۰ هزار نفر در این ایالت‌ها یک نفر زندانی است]. آمریکایی‌های سیاه پوست، علیرغم اینکه فقط یک هشتم از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، یک سوم جمعیت زندان‌های آمریکا را به خود اختصاص داده اند. انگلیس و کانادا مشکلات مشابهی دارند، اما در مقیاسی که به آمریکا نمی‌رسد.

بالاترین نرخ حبس در خارج از آمریکا هم اکنون متعلق به السالوادار با ۶۱۴ زندانی در هر ۱۰۰ هزار نفر است.