استرالیا در تلاش برای بهبود روابط با چین

استرالیا امروز دوشنبه اعلام کرد چین درخواست‌های این کشور برای کاهش تنش میان دو شریک تجاری را بی‌پاسخ گذاشته است. پس از درخواست کانبرا برای انجام تحقیق بین‌المللی درباره منشاء ویروس کرونا روابط دو کشور پرتنش شده است.

اخبار بین الملل-در پی درخواست استرالیا ، چین آن را حقه خواند و سفیر پکن در کانبرا تهدید کرد در صورتی که استرالیا به دنبال انجام چنین تحقیقی باشد، مشتریان چینی محصولات استرالیایی را تحریم خواهند کرد.

«سایمون بیرمنگام»، وزیر تجارت استرالیا گفت: متاسفانه تاکنون با درخواست‌های ما برای مذاکره برخورد مثبتی نشده است. این ناامیدکننده است.

چین صحبت‌های بیرمنگام را انکار نکرد اما گفت کانال‌های دیپلماتیک بین دو کشور باز است. «هوآ چونینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس روزانه این وزارتخانه گفت: امیدواریم استرالیا با چین به مصالحه برسد و واقعاً مطابق اصول احترام متقابل و برابری عمل کند و کارهای بیشتری به نفع اعتماد و همکاری متقابل میان چین و استرالیا انجام دهد.

چین بزرگترین بازار صادرات استرالیاست. رابطه دو طرف به واسطه اتهامات استرالیا علیه چین درباره دخالت در امور داخلی و آنچه استرالیا افزایش نفوذ منطقه‌ای چین می‌خواند، رو به وخامت گذاشته است.

روز جمعه چین با اشاره به تبعیض نژادی و خشونت علیه چینی‌ها در رابطه با همه‌گیری کرونا، به مردم خود توصیه کرد از سفر به استرالیا خودداری کنند.