منع کارمندان سازمان ملل از شرکت در تظاهرات نژادی

سازمان ملل -که مقر آن در نیویورک قرار دارد- به کارکنان خود دستور داده است در اعتراضات عمومی که به دنبال کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا در سراسر جهان شکل گرفته است، شرکت نکنند، زیرا این اقدام نمایش حمایت از جنبش‌های اعتراضی است و به بی‌طرفی این نهاد جهانی آسیب می‌زند.

اخبار بین الملل-این دستورالعمل را هیئت ناظر بر اخلاقیات سازمان ملل هفته پیش برای کارکنان این سازمان ارسال کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ، در نشست مجازی روز پنج شنبه –که نسخه ویدیویی آن را فارن پالسی دریافت کرد، اذعان کرد که بسیاری از همکارانش در این سازمان در واکنش به اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در نیویورک و نقاط دیگر، «مایلند صریح‌تر و فعال تر» باشند. اما وی تاکید کرد آن‌ها باید خویشتندار باشند.

او گفت: «همه ما از خشونتی که در مرگ جورج فلوید رخ داد، شوکه شدیم... مهم است که این نکته درک شود که در مرکز [این بحران] مسئله جدی نژادپرستی وجود دارد.»

دبیرکل سازمان ملل گفت در عین حال جایگاه شغلی کارکنان سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی محدودیت هایی برای آن‌ها در آزادی اظهارنظر‌های علنی یا عملکرد ایجاد می‌کند.

در پیام گوترش آمده است: «یک کار هست که همه ما می‌توانیم انجام دهیم و آن بازنشر توئیت است تا پیام‌های سازمان ملل را که درخصوص [اعتراضات] قبلا منتشر شده است، گسترش دهیم و این کار را همه می‌توانند به دفعات انجام دهند و این پیام‌ها علیه خشونت پلیس را که پیام علیه نابرابری و تبعیض است، تقویت کنند.»

این تصمیم سازمان ملل با واکنش منفی کارکنان این سازمان و فعالان مستقل حقوق بشر مواجه شده است که می‌گویند این امر موجب اعمال محدودیت برای حقوق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز می‌شود که در منشور سازمان ملل و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی درج شده است.

این موضع‌گیری سازمان ملل در حالی مطرح شده است که خانواده‌های قربانیان خشونت پلیس از جمله فلوید، بریانا تیلور، مایکل براون و فیلاندو کاستایل روز دوشنبه از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند نشست ویژه‌ای برای رسیدگی به سرکوب خشونت‌آمیز پلیس علیه معترضان در آمریکا برگزار کند. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، جنبش زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد و صد‌ها گروه حقوق بشری دیگر هم به این درخواست پیوسته اند.

این اولین باری نیست که سازمان ملل برای شرکت در نارضایی عمومی مسالمت آمیز با چالش مواجه شده است. در طول جنبش حقوق مدنی دهه ۱۹۶۰، رالف بونچی –سیاه پوست آمریکایی که به عنوان میانجی سازمان ملل در خاورمیانه جایزه صلح نوبل را برد- دست در دست مارتین لوتر کینگ در آلاباما و دیگر شهر‌ها راهپیمایی کرد.