تظاهرات ضد نژادپرستی در سراسر جهان/سرنگونی مجسمه‌های نماد نژادپرستی

با گذشت دو هفته از قتل فجیع یک مرد سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا آتش خشم مردمی نسبت به این اقدام نژادپرستانه همچنان شعله می‌کشد.

اخبار بین الملل-هزاران نفر در سراسر اروپا برای اعلام حمایت خود از جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» به خیابان‌ها آمدند.

معترضان به تبعیض نژادی در شهر بریستول انگلیس مجسمه «ادوارد کلستون» نماد برده داری در این کشور را به آب انداختند. مردم بریستول روز یکشنبه مجسمه کلستون، تاجر برده در قرن ۱۷ را در مرکز این شهر سرنگون کردند تا نسبت به تاریخچه استعماری کشور خود اعلام انزجار کنند.

برخی تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد، معترضان به یاد جورج فلوید آمریکایی، زانوی خود را بر روی گردن مجسمه کلستون قرار دادند تا مرگ دردناک این مرد سیاه‌پوست به دست یک پلیس نژادپرست سفید پوست را یاد آور شوند.

این تنها مجسمه‌ای نبود که روز یکشنبه هدف خشم معترضان ضد نژادپرستی در اروپا قرار گرفت. در بروکسل معترضان مجسمه شاه «لئو پلد» را هدف قرار دادند. معترضان بلژیکی بر روی این مجسمه کلمه «شرم» را نوشتند که احتمالا به این واقعیت تاریخی اشاره دارد که وی مسئول قتل عام ۱۰ میلیون نفر در کنگو بوده است.

در مرکز شهر لندن معترضان ضد نژاد پرستی مجسمه «وینستون چرچیل» نخست وزیر اسبق انگلیس را مورد محاصره قرار دادند و در زیر مجسمه او کلمه «او یک نژاد پرست بود» را حک کردند. اعتراضات به مرگ فجیع جورج فلوید در پایتخت انگلیس از روبروی سفارت آمریکا در لندن آغاز شد. برخی معترضان اعلام کردند خشم و انزجار آن‌ها تنها به مرگ فلوید و نژاد پرستی در آمریکا مربوط نمی‌شود بلکه نژادپرستی سراسری در جهان را در بر می‌گیرد.

بیشتر این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز برگزار شد، اما مواردی از درگیری در نزدیکی دفتر نخست وزیر انگلیس گزارش شد. پلیس لندن اعلام کرد روز یکشنبه در جریان درگیری‌ با معترضان ۱۴ افسر پلیس این شهر زخمی شدند. در شهر منچستر انگلیس روز یکشنبه نیز هزاران نفر در میدان اصلی این شهر تجمع کردند و در سکوت به احترام جورج فلوید زانو زدند. 

در آن سوی دنیا در هنگ کنگ ده‌ها تن با تجمع در خارج از کنسولگری آمریکا در این شهر همبستگی خود را با جنبش «جان سیاهان مهم است» اعلام کردند.

خیابان‌های ریودوژانیرو پایتخت برزیل نیز روز یکشنبه شاهد حضور صد‌ها معترض ضد نژادپرستی در آمریکا بود. معترضان برزیلی قتل جورج فلوید سیاه‌پوست را به شدت محکوم و با جنبش «جان سیاهان مهم است» اعلام همبستگی کردند. در سائوپائولوی برزیل نیز تجمعات اعتراضی در محکومیت مرگ فلوید صورت گرفت که در نهایت با درگیری میان پلیس و معترضان پایان یافت.

در پایتخت ایتالیا نیز تظاهرات گسترده، اما صلح آمیزی در اعتراض به نژادپرستی پلیس آمریکا برگزار شد. معترضان ایتالیایی رویکرد‌های نژادپرستانه در قبال رنگین پوستان را در قرن بیست و یکم شرم آور دانستند. در بخشی از این اعتراضات، تجمع کنندگان به یاد جورج فلوید دقایقی بر روی زمین زانو زدند.

در شهر میلان ایتالیا نیز تجمعات مشابهی در میدان مرکزی این شهر برگزار شد. بیشتر حاضران در این تجمع را مهاجران یا فرزندان آن‌ها که بومی آفریقا بودند، تشکیل می‌دادند.

شهر‌های مادرید و بارسلونا نیز شاهد حضور گسترده معترضان ضد نژادپرستی در خیابان‌های خود بود. معترضان در مادرید مقابل سفارت آمریکا در این شهر گرد هم آمدند تا خشم خود را نسبت به نژادپرستی گسترده در ساختار پلیس آمریکا ابراز کنند.