وعده وزیر کشور فرانسه برای جلوگیری از نژاد پرستی

در حالی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در رابطه با کشته شدن جرج فلوید شهروند آمریکایی به‌دست پلیس این کشور سکوت کرده است،کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه در این باره اظهار نظر کرد.

اخبار بین الملل-کاستانر در برابر اتهامات متعدد در مورد تمایلات نژادپرستانه در پلیس فرانسه ، وعده تحمل نکردن هرگونه نژادپرستی را داد و اعلام کرد که هر یک از کارکنان پلیس که ظن نژاد پرست بودن آن‌ها با شهادت یا از طریق تصاویر اثبات شود به طور نظام‌مند اخراج خواهند شد.

کاستانر گفت در هفته‌های اخیر اظهارات نژاد پرستانه‌ای مطرح شد و تبعیض‌های نژادی دیده شد. این امر غیر قابل قبول است.

او از بازنگری در رابطه با دو تکنیک جنجالی دستگیری هم خبر داد. یکی از این موارد دستگیری مظنونان با خواباندن آن‌ها بر روی شکم است. این شیوه مجاز است، اما فشار وارد کردن بر گردن از این پس ممنوع خواهد بود. این شیوه تاکنون بار‌ها به ویژه در پرونده سدریک شوویا که در بازرسی پلیس کشته شد مورد انتقاد قرار گرفته است.

کریستوف کاستانر همچنین در‌ رابطه با از دور خارج شدن یک تکنیک دیگر دستگیری هم صحبت کرد.

او گفت که  شیوه گرفتن از ناحیه گردن که از آن به عنوان خفه کردن یاد می‌شود کنار گذاشته خواهد شد و در مدارس پلیس و ژاندارمری فرانسه آموزش داده نخواهد شد؛ چراکه  شیوه‌ای خطرناک است.

پایان دادن به این شیوه‌های دستگیری برخی اتحادیه‌های پلیس را نگران کرده است. فابین وانمرلریک، دبیر کل اتحادیه پلیس ملی می‌گوید تکنیک خفه کردن به ما اجازه می‌دهد افرادی را که قدرت بدنی زیادی دارند تحت کنترل در بیاوریم. طبق نظرسنجی که در ژانویه انجام شد، تنها ۴۳ درصد مردم فرانسه به پلیس اعتماد دارند.

وزیر کشور فرانسه می‌خواهد هریک از نیرو‌های پلیس ابزار تشخیص هویت خود را داشته باشند و برای فیلمبرداری رویداد‌ها دوربین فیلم برداری در اختیار آن‌ها گذاشته شود. قرار است نیرو‌های نظارت بر پلیس هم اصلاحاتی داشته باشند. اما از دیدگاه کریستوف کورل پلیس سابق و مسئول انجمن اتحاد پلیس و مردم این اقدامات کافی نیست.

کریستوف کاستانر اعلام کرد ابزاری به نیرو‌های پلیس داده خواهد شد تا هرگونه تبعیض نژادی را گزارش دهند.