رایزنی‌ فرستاده سازمان ملل با جنبش انصارالله

مایکل آرون، سفیر انگلیس در یمن، رایزنی‌های مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن، با حوثی‌ها (جنبش انصارالله) را مثبت ارزیابی کرد.

اخبار بین الملل-بر اساس این گزارش، رایزنی گریفیتس با انصارالله بر مبنای طرحی است که او برای حل و فصل جامع بحران ارائه کرد تا به نزاع پایان داده شود. 

آرون در گفتگوی اختصاصی با «الشرق الاوسط» از رهبران طرف‌های بحران یمن یعنی دولت قانونی (دولت مستعفی و فراری منصور هادی), انصارالله و شورای انتقالی جنوب خواست با توجه به شرایط کنونی بیشتر مسئولیت‌پذیر باشند و به سوی حل و فصل سیاسی جامع نزاع حرکت کنند.

او گفت تلاش‌های مارتین گریفیتس و رایزنی‌های وی با انصارالله درباره طرحی که تقدیم کرد «فضا و شرایط مثبتی ایجاد کرد». وی افزود: «بطور کلی فضا مثبت است و فرستاده (سازمان ملل متحد) با همه طرف‌ها در تماس است و به زودی منتظر خبر‌های خوب هستیم».

سفیر انگلیس افزود: «نیاز داریم رهبران همه طرف‌ها بیشتر مسئولیت پذیر باشند و شرایط خیلی بد است و جنگ در مأرب، أبین و الحدیده ادامه دارد و این شرایط، قابل قبول نیست. چگونه می‌توان در این شرایط انسانی و شیوع ویروس کرونا به جنگ ادامه داد و نیاز است رهبران دولت قانونی، شورای انتقالی و حوثی‌ها مسئولیت پذیرتر باشند و به سوی حل و فصل سیاسی حرکت کنند و این امر برای رهبران در داخل یمن مسئولیت بزرگی است».

آرون در زمینه تلاش‌های مربوط به اجرای توافق ریاض بین دولت یمن و شورای انتقالی جنوب، فضا را مثبت توصیف کرد و گفت، اما انتظار دارد دولت قانونی گام‌های مثبتی بردارد.

او بدون اشاره به جنایات ریاض در یمن گفت: نیاز به نرمش طرفین داریم و فکر می‌کنم عربستان سعودی طرح خوبی دارد و به زودی شاهد پیشرفت خواهیم بود. وی افزود نیاز است در أبین به ویژه در این شرایط آتش بس برقرار شود.

سفیر انگلیس افزود: «ضروری است اعلام خودمختاری شورای انتقالی (جنوب) لغو گردد».

آرون در ادامه گفت مسائلی را که در عدن (که تحت کنترل دولت مستعفی قرار دارد) مطرح است، درک می‌کند، اما نیاز است دولت قانونی این روز‌ها به عدن باز گردد. وی افزود: «نیاز است این توافق برای تعیین دولت جدید و اجرایی شدن اقدامات امنیتی از جمله عقب‌نشینی نیرو‌ها اجرا شود».