وعده بیل گیتس به معترضان آمریکایی

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت ، پس از قتل اسفناک جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست بی‌دفاع آمریکایی، به دست یک پلیس سفیدپوست در شهر مینیاپولیس، روز گذشته در چندین توئیت اظهار کرد از جنبش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» حمایت می‌کند و قول داد درباره «نژادپرستی سیستمی» اطلاعات زیادی جمع‌آوری کند.

اخبار بین الملل- گیتس در این توئیت‌ها به قتل جورج فلوید، احمد آربری، برونا تیلور و بسیاری دیگر از سیاه‌پوستان اشاره کرد و نوشت مرگ آن‌ها «در برملا کردن بی‌عدالتی وحشیانه‌ای که هر روز مردم سیاه‌پوست در مقابل پلیس و دادگاه، در مراکز آموزشی، مراقبت بهداشتی در مسئله مسکن و در محیط کار و سایر زمینه‌ها با آن مواجه هستند» نقش مهمی داشتند. گیتس در ادامه توئیت‌های خود نوشت متعهد می‌شود درباره نژادپرستی سیستمی بیشتر یاد بگیرد و به سخنان کسانی که قربانی چنین بی‌عدالتی‌هایی هستند بیشتر گوش فرا دهد.

این میلیادر آمریکایی در ادامه از ایجاد آینده عادلانه‌تر و شرایط برابر برای همه سخن گفت. اشاره گیتس به عدالت و برابری پس از آن صورت می‌گیرد که پس از مرگ جورج فلوید در ۲۵ مه در ایالت مینه سوتای آمریکا جنبش‌های بین‌المللی حقوق بشر برای مبارزه با نژادپرستی سیستمی در سراسر جهان به راه افتاده است.

بنیانگذار مایکروسافت سخنانش را پس از آن مطرح کرد که اعتراضات علیه بی‌عدالتی و نژادپرستی در سراسر آمریکا و چندین کشور جهان پس از مرگ فلوید ۴۶ ساله و پس از دو هفته همچنان ادامه دارد و فروکش نکرده است. فلوید به دست یک پلیس سفید پوست که زانوی خود را حدود نُه دقیقه بر گردن او فشار داده بود به طرز فجیعی کشته شد. ویدئویی که از صحنه قتل او منتشر شد نشان می‌دهد او بار‌ها می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» و حالا این جمله پایانی فلوید به شعار معترضان در تظاهرات‌های ضد نژادپرستی در سراسر جهان تبدیل شده است.