افت چشمگیر محبوبیت ترامپ در انتخابات2020

در میانه اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در آمریکا پس از قتل فجیع یک شهروند سیاه‌پوست و همه گیری مرگبار ویروس کووید-۱۹ در این کشور، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از کاهش چشمگیر میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حکایت دارد.

اخبار بین الملل-تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا به ۳۹ درصد کاهش یافته که نسبت به نظرسنجی پیشین این موسسه در ماه می‌ از افت شدید ۱۰ درصدی خبر می‌دهد.

بنا به نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، میزان محبوبیت ترامپ در میان هم حزبی‌های جمهوری خواه او نیز با کاهش ۷ درصدی روبرو بوده و به ۸۵ درصد رسیده است. این پایین‌ترین میزان محبوبیت برای رئیس جمهور آمریکا در میان حزب متبوع خود در بیش از دو سال گذشته است.

میزان محبوبیت ترامپ در میان رای دهندگان مستقل نیز با افت ۷ درصدی به ۳۹ درصد رسید. میزان محبوبیت رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا در میان رای دهندگان دموکرات تنها ۵ درصد اعلام شد.

جرج دبلیو بوش و جیمی کارتر، روسای جمهوری اسبق آمریکا، تنها رئیس جمهور‌هایی بودند که در ژوئن سال انتخاباتی دوم خود میزان محبوبیت آن‌ها به محدوده ۳۰ درصد تنزل کرد.

همچنین نتایج نظرسنجی گالوپ نشان از کاهش تائید عملکرد او در زمینه اقتصادی دارد. تنها ۴۷ درصد، عملکرد دولت در زمینه اقتصادی را تائید کردند که نسبت به رقم ۶۳ درصد در ماه ژانویه کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. تائید عملکرد اقتصادی ترامپ تنها در نوامبر سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۵۰ درصد تنزل کرد. همچنین تنها ۴۲ درصد از عملکرد رئیس جمهور آمریکا در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا رضایت داشتند، که نسبت به ماه آوریل بیش از ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قتل فجیع جورج فلوید سیاه‌پوست بدست یک پلیس سفید پوست موجی از اعتراضات ضد نژادپرستی را در شهر‌های مختلف آمریکا به دنبال داشته و امروز وارد شانزدهمین روز خود شده است. توسل ترامپ به خشونت علیه معترضان و بکارگیری گارد ملی و ارتش برای سرکوب معترضان از نقاط تاریک کارنامه ترامپ در مواجهه با این بحران ملی محسوب می‌شود.

نظرسنجی موسسه گالوپ با حضور هزار و ۳۴ نفر از ۲۸ می‌ تا ۴ ژوئن برگزار شده است.