مهم‌ترین اصل در ساختار  الحشد الشعبی

«فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق تأکید کرد که حقوق مربوط به نیروهای سازمان، بر اساس، قانون نظامی پرداخت خواهد شد، نه طبق قانون ادغام.

اخبار بین الملل-الفیاض به مناسبت ششمین سالگرد صدور جهاد کفائی و تشکیل الحشد تصریح کرد: «الحشد الشعبی نیاز دارد که خود را مجددا بسازد و مهمترین اصلی که باید در تعیین ساختار نهایی الحشد در نظر بگیریم، نظر مرجعیت است».

وی گفت که «مرجعیت، نخستین پشتیبان الحشد و پدر معنوی این سازمان است».

رئیس الحشد ادامه داد: «کمیته‌ای تشکیل شده که فرآیند تکمیل ادغام الحشد العشایری با الحشد الشعبی را بر عهده گرفته است».

الفیاض همچنین خبر داد، دستور تشکیل هیئتی صادر شده که مسئول، مشاوره، بررسی و طراحی اقدامات مربوط به توسعه دامنه فعالیت الحشد الشعبی خواهد بود.

وی در ادامه تأکید کرد، تصمیم تعیین ساختار الحشد اتخاذ شده است  و حقوق کارکنان نیز بر اساس قانون نظامی پرداخت خواهد شد.

رئیس الحشد در پایان خاطر نشان کرد، به سمت سازمانی کردن الحشد در حرکت هستیم و «من، به رزمندگان الحشد الشعبی... و اینکه بگویم رئیس الحشد هستم، افتخار می‌کنم».

«مصطفی الکاظمی » نخست وزیر عراق هم به مناسبت تاسیس الحشد الشعبی این اتفاق را نقطه عطفی در جنگ با تروریسم داعش توصیف و تأکید کرد: «شش سال پیش در چنین روزی مردم ما با قاطعیت برای دفع و سرکوب طوفان تروریستی بزرگ یعنی گروهک‌های تروریستی داعش برخاستند، در حالی که بسیاری در دنیا تصور می‌کردند که کشور ما هرگز از این مصیبت سالم بیرون نمی‌رود»