فشار آمریکا بر عراق برای ابقای نظامیانش

«سعد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراق گفت که توصیه‌های کنگره آمریکا برای تحریم برخی شخصیت‌های سیاسی و جهادی عراق با برگزاری نشست‌های بغداد و واشنگتن برای بررسی حضور نظامیان آمریکا در عراق، همزمان شد.

اخبار بین الملل-الکعبی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که هدف از این توصیه‌های کنگره، اعمال فشار و تهدید برای هدف قرار دادن نظام سیاسی عراق با هدف تحقق منافع آمریکا و عقب‌نشینی عراق از موضع خود در خصوص باقی ماندن نظامیان آمریکایی در خاک این کشور است.

او تصریح کرد که دولت آمریکا از اهرم فشارهای مالی از طریق بانک فدرال آمریکا استفاده خواهد کرد و سعی می‌کند اوضاع مالی در عراق را پیچیده کند و پیش‌بینی می‌شود که اعمال فشارهای مالی و اقتصادی در روزهای آتی به خصوص در ارتباط با معاف‌های مربوط به واردات سوخت و انرژی از جمهوری اسلامی ایران آغاز شود.

گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن از  پنج‌شنبه (۱۱ ژوئن)، به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شد و قرار است روابط دو جانبه و آینده این روابط بین عراق و آمریکا ترسیم شود.

یکی از مهمترین خواسته‌های عراق، خروج نیروهای خارجی به ویژه نظامیان آمریکا از عراق است که برآوردها حکایت از آن دارد که بین شش الی نه هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.