فعالیت ۴ هزار کارمند کره‌ای در پایگاه‌های نظامی آمریکا

بیش از ۴ هزار کارمند کره‌ای از امروز دوشنبه فعالیت خود را در پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی پس از ۷۵ روز [دو و نیم ماه] مرخصی بدون حقوق آغاز کردند. فعالیت نیرو‌های کره‌ای در پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی به دلیل به توافق نرسیدن دو طرف آمریکایی و کره‌ای بر سر تقسیم هزینه‌ها برای مدتی متوقف شده بود.

اخبار بین الملل-یک مقام نظامی این پایگاه که به نام وی اشاره نشده است، گفت: همه کارمندان از امروز طبق برنامه ریزی به کار خود باز می‌گردند. انتظار می‌رود شرایط طبق روال عادی قبل شود.

مذاکرات آمریکا و کره جنوبی بر سر تقسیم هزینه‌ها نزدیک به سه ماه قبل متوقف شد. آمریکا ضمن درخواست ۱.۳ میلیارد دلاری، خواستار افزایش حدود ۵۰ درصدی هزینه‌ها نسبت به سال گذشته بود. این در حالی بود که بهترین پیشنهاد سئول افزایش ۱۳ درصدی این هزینه‌ها بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با افزایش ۱۳ درصدی مخالفت کرد و آن را ناکافی دانست.

فعالیت بیش از ۴ هزار کارمند کره‌ای در پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی از روز اول آوریل به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم موفقیت سئول و واشنگتن در دستیابی به توافقی در خصوص هزینه ها متوقف شد.

اوایل ماه جاری میلادی، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد با کره جنوبی بر سر تامین هزینه‌های نیروی کار شاغل در پایگاه‌های نظامی آمریکا به توافق رسیده است. طبق این توافقنامه، کره جنوبی آمادگی خود را برای اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای تامین هزینه‌های ۴ هزار نیروی کار کره‌ای تا پایان سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. این در حالی است که دو کشور هنوز در خصوص تامین هزینه‌های نظامی به توافق نرسیده اند.

آمریکا بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نظامی مستقر در کره جنوبی دارد.