توقف درگیری‌ها از زبان متجاوزان تنها ارزش تبلیغاتی دارد

محمد علی حوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن ، گفت: اظهار نظر کشورهای متجاوز درباره توقف درگیری‌ها در یمن، غیر واقعی است و آنان در مرحله عمل ثابت کردند در این زمینه حسن نیت ندارند.

اخبار بین الملل-در این گفتگو مجری پرسید بر چه اساس طرح پیشنهادی مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن، مبنی بر تلاش برای توقف درگیری و در ادامه به اجرا گذاشتن مجموعه‌ای از تدابیر اقتصادی و انسان‌دوستانه برای کاهش مشکلات مردم و از سرگیری فوری روند سیاسی، رد شده است؟

محمد علی الحوثی در پاسخ گفت: ما این طرح را رد نکرده ایم، ما حتی تا به امروز منتظر پاسخ به طرحی هستیم که برای گفتگو پیشنهاد کرده ایم، آنچه امروز اتفاق افتاد نوعی معطل کردن و از دست دادن فرصتهاست، ما در اندیشیدن ناتوان نیستیم بلکه در اجرا ناتوانیم، ما طرح‌ها و راه حل‌های واقعی پیشنهاد کرده ایم، اما آنان بودند که اجرایی شدن این طرح‌ها را نپذیرفتند، حتی سخن گفتن آنان درباره توقف درگیری هم غیر واقعی است، امروز مردم یمن در بحران بسیار گسترده‌ای به سر می‌برند، این بحران ناشی از این است که آنان اجازه نمی‌دهند محموله‌های دارویی وارد کشور ما شود در شرایطی که این دارو‌ها برای مبارزه با کرونا نیاز است، اما کسانی که از ورود این محموله‌ها به یمن جلوگیری می‌کنند از توقف درگیری‌ها سخن می‌گویند.

او درباره آتش‌بس یکجانبه متجاوزان و عمل نکردن به آن هم گفت: سخن ما این است که اقدامشان در اعلام توقف درگیری تنها ارزش تبلیغاتی دارد و برای بازاریابی سیاسی است چرا که عربستان و کشور‌های متجاوز دیگری، چون آمریکا، چنین امکاناتی را در اختیار دارند، اما خواسته ما این است که تجاوز به مردم ما متوقف شود و محاصره یمن پایان یابد، ما برای رسیدن به این هدف سند حل کامل بحران را ارائه داده ایم که در آن تمامی راه حل‌ها ارائه شده است، طرح ما هیچگاه برای حفاظت از منافع حزبی و فردی نبود بلکه پیشنهادی از زبان مردم یمن بوده است.

این عضو انصارالله درباره ناکامی نشست کمک‌کنندگان به یمن گفت: کنفرانس کمک‌کنندگان به یمن ناکام بود به این دلیل که ما کمک‌های آنان را مدیریت نمی‌کنیم بلکه این سازمان‌های بین المللی هستند که این کمک‌ها را در اختیار می‌گیرند. مشکل این است که طرف مقابل ما اختیاراتی ندارد بلکه اوامر سیاسی از جانب آمریکا می‌رسد و به نوعی آمریکا ناظر اصلی کمک‌هایی است که در ظاهر به اسم سازمان ملل متحد است، آنان هم از فساد بزرگی که در روند کمک رسانی سازمان ملل متحد وجود دارد آگاهند.

حوثی افزود: ما حاضریم اسناد این فساد‌ها را ارائه دهیم، اگر بی‌بی‌سی بتواند برای دریافت این اسناد به ما مراجعه کند ما این اسناد را ارائه می‌کنیم، فیلم‌هایی داریم که موجب رسوایی آنانی می‌شود که مدعی ارسال کمک به فقرای یمنی هستند. ما با آمریکا در ارتباط نیستیم، ویدیو‌هایی که درباره آن می‌گویم موضوع پنهانی نیست، این ویدیو‌هایی است که برنامه جهانی غذا و مقامات این نهاد هم از آن آگاهند، ما هم حاضریم با آنان نشست‌هایی داشته باشیم و درباره این اسناد گفتگو کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا میان انصارالله و عربستان ارتباطاتی وجود دارد، گفت: ارتباطاتی وجود دارد، اما در سطحی نیست که بتوان آن را علنی کرد، خواسته ما این است که این ارتباطات ادامه یابد تا تجاوز علیه کشور ما متوقف شود، ما وحشی نیستیم که نگاهمان به دیگران از پشت عینک‌هایی باشد که شیشه‌های غیر قابل دید دارند، اما طرف مقابل به ما اینگونه می‌نگرد، ما از همان روز اول خواستار گفتگو شدیم و اظهار داشتیم همه چیز باید در برابر مردم روشن باشد، ما می‌خواهیم گفتگوهایمان به صورت مستقیم و در برابر دوربین‌ها و مطبوعات باشد، ما قید و بند و شرطی نداریم که از گفتگو هراس داشته باشیم بلکه حاضریم با عربستان در حضور شبکه‌های ماهواره‌ای به گفتگو بنشینیم.

عضو شورای عالی سیاسی یمن افزود: تصمیمات ما با در نظر گرفتن منافع ملی است و هیچگاه برای منفعت شخصی نیست. کشوری، چون عربستان باید بداند در موضوع یمن باید با مردم یمن وارد معامله شود نه با سیاستمدارانی معامله کند که همگی به آغوش خودشان پناه برده اند، آنان می‌خواهند شرایط را به قبل بازگردانند، تلاش می‌کنند این سیاستمداران را بار دیگر در مدار قدرت و تصمیم گیری در یمن قرار دهند تا بتوانند سیاست هایشان را به اجرا بگذارند در شرایطی که حال و روز امروز ما نتیجه همین تلاش هاست، اگر عربستان و دیگر کشور‌های متجاوز درست می‌اندیشیدند و درک می‌کردند که باید در مسیر صلح واقعی گام بردارند نه آنکه از گروهی در برابر گروه دیگر حمایت کنند امروز شاهد چنین شرایطی نبودیم.

الحوثی در ادامه این مصاحبه گفت: آنانی که معتقدند در یمن تسلیحات ایرانی یا روسی وجود دارد و حتی معتقدند همه تسلیحاتی که در اختیار مردم یمن است، ایرانی است، با ایران مقابله کنند. من از شما سئوالی دارم آیا تسلیحاتی که عربستان دارد ساخت عربستان است؟ آیا تسلیحات امارات، ساخت امارات است؟ یا آنکه ساخت کشور‌های اروپایی است که حتی آزاداندیشان اروپایی هم در قبال فروش و ارسال آن‌ها به یمن و استفاده از آن‌ها در کشتار مردم یمن، موضع گیری کرده‌اند؟ آنان تسلیحاتی را در یمن به کار گرفته اند که استفاده از آن‌ها بر اساس قوانین بین‌الملل ممنوع است، چرا از خودتان نمی‌پرسید که آنان تسلیحات انگلیسی و فرانسوی در اختیار دارند.