ادعای دومینیک راب درباره روسیه و چین

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه در سخنانی مدعی شد روسیه و چین در حال «بهره‌برداری» از همه گیری کرونا هستند.

اخبار بین الملل- راب در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» در پاسخ به پرسشی درخصوص مداخله روسیه در مقابله انگلیس با ویروس کرونا گفت: «به طور قطع معتقدم که ویروس کرونا و چالش‌هایی که ایجاد کرده، فرصت‌هایی را از طریق فعالیت سایبری و دیگر اقدامات برای برخی کشور‌ها و عناصر غیردولتی ایجاد کرده است».

وزیر خارجه انگلیس در ادامه افزود: فکر می‌کنم این را در رابطه با هنگ‌کنگ شاهد بوده‌ایم. عده‌ای معتقدند دشوار است که به این جمع‌بندی برسیم که آیا لایحه امنیت ملی هنگ کنگ زمانی مطرح شد که توجه جهان بر روی ویروس کرونا بود؟

دومینیک راب در ادامه سخنان خود با اشاره به حملات سایبری ماه گذشته به کنفرانس خبری دولت، بدون اشاره مستقیم به کشوری خاص گفت: گروه‌های مخرب افراد و سازمان‌های مختلف در انگلیس را مورد هدف قرار می‌دهند.

او همچنین مدعی شد: «قطعاً روسیه و دیگر کشور‌ها و عناصر غیردولتی شاهد چالش‌هایی هستند که کرونا ایجاد کرده است و تلاش دارند تا از آن بهره برداری کنند».

این اظهارات وزیر خارجه انگلیس پس از آن انجام می‌شود که مرکز امنیت ملی سایبری انگلیس، آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا در بیانیه‌ای مشترک، درخصوص بهره‌برداری سازمان‌های بین‌المللی و باند‌های خرابکار از بحران‌های حوزه سلامت هشدار دادند.

انگلیس به‌خاطر تعلل دولت در مقابله با ویروس کرونا با بیش از ۴۲ هزار مورد فوت، بیشترین تعداد قربانیان این بیماری در اروپا را به خود اختصاص داده است.

دولت انگلیس همسو با دولت آمریکا در تلاش است با فرافکنی بر اقدامات چین درخصوص مهار ویروس کرونا، کوتاهی‌های خود در مبارزه با این بیماری را توجیه کنند.

این در حالی است که دولت انگلیس بار‌ها در راستای دخالت در امور داخلی چین، تصویب لوایح مختلف پیشنهادی پکن در منطقه خودمختار هنگ‌کنگ را عامل کاهش آزادی شهروندان آن توصیف کرده است.

تا کنون بیش از ۸ میلیون و ۴۰۸ هزار نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده اند؛ همچنانکه بیش از ۴۵۱ هزار نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

آمریکا با ثبت بیش از دو میلیون و ۲۳۴ هزار نفر مورد ابتلا به کرونا، رتبه نخست را در میان کشور‌های جهان از آن خود کرده است. شمار قربانیان کرونا در آمریکا نیز تا کنون نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.

کشور‌های برزیل و روسیه نیز به ترتیب با ثبت بیش از ۹۶۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۵۵۳ هزار مبتلا، رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کرده اند.