بمباران ۷۰۰ هدف پ.ک.ک در عراق توسط ترکیه

« خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (شنبه) اعلام کرد که نیروهای شرکت کننده از زمان آغاز عملیات «پنجه ببر» در شمال عراق بیش از ۷۰۰ هدف پ.ک.ک را بمباران کرده اند.

اخبار بین الملل- وزیر دفاع به همراه سران ارتش برای پیگیری و نظارت بر عملیات پنجه ببر از یک مرکز فرماندهی در نوار مرزی ترکیه و عراق دیدن کرد.

آکار گفت که نیروهای مسلح ترکیه به عنوان بخشی از عملیات نظامی، پایگاه ها و مخفیگاه های تروریست ها را منهدم کردند و آنها را از بین بردند.

وی یادآور شد: از ابتدای عملیات پنجه ببر، حدود ۱۵۰ غار، مقدار زیادی مهمات و بیش از ۱۶۰ دستگاه انفجاری منهدم و ۷۰۰ هدف نیز بمباران شده است.

ترکیه عملیات موسوم به «پنجه ببر» را از سحرگاه چهارشنبه گذشته در منطقه «هفتنین» در شمال عراق علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)  و دیگر گروه های مسلح آغاز کرده است.

این عملیات پس از «پنجه عقاب» که از سحرگاه دوشنبه آغاز شده، دومین عملیات ترکیه در شمال عراق علیه پ.ک.ک به شمار می رود.

آنکارا دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در پاسخ به آنچه حملات فزاینده پ.ک.ک به پایگاه های ارتش ترکیه اعلام شد، دو عملیات جداگانه گسترده را در اقلیم کردستان عراق و استان نینوا، علیه پ.ک.ک آغاز کرده است.

حملات جدید ترکیه به شمال عراق با واکنش شدید دولت و شخصیت های سیاسی این کشور مواجه شده است.

وزارت خارجه عراق، پنجشنبه گذشته برای دومین بار در دو روز گذشته سفیر ترکیه را در بغداد فراخواند و در یادداشت اعتراضی شدیدی خواستار متوقف کردن اقدام های تحریک آمیز آنکارا در شمال عراق شد. 

وزارت خارجه عراق، حملات دوباره ترکیه در هفدهم ژوئن به شمال این کشور را به منزله زیرپا گذاشتن حرمت و حاکمیت عراق دانسته و آن را به شدت محکوم کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه تاکید شده که ما با قاطعیت این تخلفات که نقض منشورها و قوانین بین المللی است را محکوم و بر ضرورت تعهد ترکیه برای متوقف کردن بمباران ها و عقب نشینی نیروهای متجاوز آن که دیروز وارد خاک عراق شده بودند، تاکید می کنیم. 

در این بیانیه آمده که وزارت امور خارجه، امروز دوباره «فاتح یلدیز»، سفیر ترکیه در عراق را احضار و یادداشت اعتراض آمیز تسلیم وی کرد و خواهان متوقف کردن اقدامات تحریک آمیز آنکارا در نقض حاکمیت بغداد است. 

در همین حال، وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور در عملیات علیه حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) بیش از ۵۰۰ هدف را در شمال عراق بمباران کردند. 

جنگنده های ترکیهبه همراه نیروهای ارتش این کشور دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در چندین مرحله به اهداف پ.ک.ک در مناطق مختلف شمال عراق حمله کردند. 

آنکارا می گوید که حملات به شمال عراق در واکنش به افزایش حملات پ.ک.ک به پایگاه های ارتش ترکیه انجام گرفته است.

بیانیه به نقل از «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه تاکید کرده که حملات آنکارا به عناصر پ.ک.ک ادامه خواهد داشت، هم در جنوب شرق کشور و هم در شمال عراق که این گروه در آنجا مستقر است. 

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حمله بامداد دوشنبه جنگنده - بمب افکن های ترکیه به عمق ۱۹۳ کیلومتری حریم هوایی عراق، روز سه شنبه نیز سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند.

وزارت امور خارجه عراق در سال های اخیر بارها در اعتراض به سیاست های ترکیه در امور امنیتی و آبی و نقض حریم هوایی و سرزمینی عراق، سفیر ترکیه را در بغداد فراخوانده و این در حالی است که بخشی از نظامیان ترکیه از ۲۰۱۵ تا به امروز در شمال عراق مستقر هستند و با وجود درخواست های مکرر بغداد، آنکارا حاضر به بیرون کشیدن آنها از خاک عراق نشده است.

پارلمان عراق نیز در بیانیه ای حمله نظامی ترکیه به عراق را محکوم کرد و خواستار محکومیت شدید این اقدام از سوی دولت و نقص حاکمیت بغداد شد. 

از سوی دیگر، اتحادیه عرب و چند کشور عربی دیگر از جمله عربستان سعودی، امارات، کویت، مصر و بحرین نیز حمله هوایی ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند. 

دولت محلی کردستان عراق هم جمعه شب در بیانیه‌ای از ترکیه خواست به حاکمیت عراق احترام بگذارد و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیز این مناطق را ترک کرده و در مناطق مرزی از تنش‌آفرینی خودداری کند.

«گوتیار عادل»، سخنگوی رسمی دولت محلی کردستان عراق در بیانیه‌ای ، گفت: با درد و نگرانی زیاد حوادثی را که روز جمعه و روزهای گذشته در مناطق مرزی (کردستان عراق) روی داده است، زیر نظر داریم، حوادثی که به شهروندان غیرنظامی و روستاهای این مناطق خسارات جانی و مادی وارد کرده است.

عادل گفت: دولت اقلیم کردستان عراق این حوادث را از سوی هر گروهی که رخ دهد، محکوم می‌کند و ما از جمهوری ترکیه می‌خواهیم به حاکمیت ارضی عراق احترام بگذارد، همچنان که خواسته ما از حزب کارگران این است که این مناطق را تخلیه و از ایجاد تنش در مناطق مرزی اقلیم خودداری کند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک.ک) حدود چهار دهه است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می‌جنگد.

این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و واشنگتن به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است.

پ.ک.ک، که توسط ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، در سال ۱۹۸۴ علیه دولت آنکارا می جنگد. 

درگیری های مسلحانه ترکیه و حزب کارگران کردستان این کشور تا کنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است.