ترکیه قوانین را زیر پا می‌گذارد

جمال فاخر، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق برگزاری جلسه‌ای ویژه بررسی حملات ترکیه به شمال عراق و نقض حاکمیت این کشور را خواستار شد.

اخبار بین الملل-وی گفت: ترکیه بار‌ها تجاوزگری کرده است و تمامی قوانین و ارزش‌های بین‌المللی که روابط همسایگان بر اساس آن تنظیم شده است را زیر پا گذاشته است.

این نماینده عراقی افزود: ترکیه ابتدا با قطع کردن سهمیه آب عراق و فرستادن نیروهایش به اراضی بغداد تجاوزگری خود را آغاز کرد و امروز از نیروی نظامی داخل کشور برای تسویه حساب با دشمنانش استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: زبان محکومیت و نامه‌های اعتراضی زبان ضعف است و طرف ترکیه‌ای را بر این می‌دارد که بدون ترس از مجازات تجاوزات خود را گسترش دهد.

فاخر افزود: گزینه‌های بسیاری برای فشار آوردن فوری بر ترکیه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا باعث توقف تجاوزگری این کشور شود.

وی با بیان اینکه پارلمان باید نقش حقیقی خود را ایفا کند و با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده به دولت این اختیار را بدهد تا تمامی تدابیر لازم را به شکل فزاینده و بر اساس تحولات برای پاسخ به دشمنی ترکیه اتخاذ کند. از جمله این تدابیر قطع روابط اقتصادی، طرد شرکت‌های ترکیه‌ای فعال در عراق تا بستن سفارت این کشور در بغداد و اخراج سفیر ترکیه و همچنین ارسال شکایت رسمی به شورای امنیت و درخواست برای تشکیل جلسه فوری است.

نماینده ائتلاف سائرون از نیرو‌های مسلح عراق خواست تا در صورت تداوم تجاوزگری ترکیه برای دفاع از حاکمیت کشور و حرمت اراضی عراق در تمامی سطوح خود به هر تجاوزی پاسخ دهند.

همچنین «ریزان الشیخ» نماینده کُرد پارلمان عراق با اشاره به تداوم حملات ترکیه و نقض حاکمیت عراق، از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق خواست تا تدابیر بین‌المللی لازم علیه عملیات نظامی ترکیه در شمال کشور را اتخاذ کند.

ترکیه از ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) حمله به شمال عراق و مناطق اقلیم کردستان را به بهانه مقابله با نیرو‌های حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) آغاز کرد که تاکنون خسارت‌های مالی و جانی متعددی داشته است.