شهادت زیردستان پمپئو علیه او در کنگره

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و کارولین مالونی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند در خصوص بررسی اخراج بازرس کل وزارت خارجه، برخی مقامات این وزارتخانه را برای ارائه توضیحات به کنگره فرا می‌خوانند.

اخبار بین الملل-انگل و مالونی روز دوشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند مردم آمریکا شایسته شنیدن حقایق در این خصوص هستند که چرا رئیس جمهور یکی از بازرسان مستقل دولت را به درخواست وزیر خارجه اخراج می‌کند. بنا به بیانیه اعضای دموکرات کنگره آمریکا، مقاماتی از وزارت خارجه این کشور که از شاهدان اصلی اخراج بازرس این وزارتخانه هستند و یا در جریان اقدامات او بوده، برای شهادت در کنگره حضور می‌یابند.

استیو لینک، یکی از ۵ بازرس منتقد دولت دونالد ترامپ است که طی چند ماه اخیر از سمت خود برکنار می‌شود. به دنبال اخراج جنجالی لینک، دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا چندین تحقیقات مرتبط با این موضوع را آغاز کردند. الیوت انگل، اخیرا ترامپ را به تلاش برای حفاظت از یکی از وفادارترین حامیان خود یعنی مایک پمپئو متهم کرد. لینک در تحقیقات خود اعلام کرده بود که وزیر خارجه آمریکا از زیردستانش برای امورات شخصی بهره می‌گیرد.

بازرس کل پیشین وزارت خارجه آمریکا افشا کرد که اخراجش به دلیل تحقیقات درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران و فروش تسلیحات به عربستان سعودی بوده است.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا بازرس کل وزارت خارجه آمریکا که تحقیقاتی را در خصوص اقدامات دولت ترامپ آغاز کرده بود، برکنار کرد. دونالد ترامپ در اظهار نظری رسمی اعلام کرد اخراج بازرس وزارت خارجه به توصیه پمپئو انجام شد و دلیل آن عدم اطمینان نسبت به اقدامات او بوده است.