به گزارش افکارنیوز، ماکسیم بارانوف امروز در گفتوگو با فارس در رشت درباره مسئله هستهای ایران از نظر روسیه اظهار کرد: ۲۵ فروردین ۹۱ سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک به همراه وزیران خارجه هند و چین گفت که ما موضوع ایران را مورد بحث قرار دادیم و ما به خاطر اوضاع در اطراف ایران که شریک دیرینه ما و عضو تعداد زیادی از اتحادیههای منطقهای بوده و از جمله دارای مقام ناظر در سازمان همکاریهای شانگهای است، جدٱ نگران هستیم.

وی با بیان اینکه موضع سه کشور در زمینه مسئله هسته‌ای ایران یکسان است، تصریح کرد: لاوروف ابراز کرد که ما منحصرا خواستار حل صلح‌آمیز مسئله طبق تصمیمات موجود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم و این مواضع در اعلامیه مشترک پایانی ما بازتاب یافته است.

سرکنسول روسیه در رشت ادامه داد: ۲۷ فروردین جاری وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات روز گذشته ایران و گروه ۱ + ۵ در فضای سازنده و توام با احترام متقابل برگزار شد.

وی افزود: طرفین در این دور از مذاکرات آمادگی خود را برای یافتن راهکارهای حل و فصل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران به نمایش گذاشتند.

بارانوف، محور اصلی مذاکرات روز گذشته ایران و گروه ۱ + ۵ در استانبول ترکیه را بررسی امکان حل و فصل سیاسی، مدالیته و فعالیت‌های دیپلماتیک پیرامون وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و اعتمادسازی کامل نسبت به ماهیت صلح‌آمیز آن نامید.

وی اذعان کرد: در بیانیه وزارت خارجه روسیه ذکر شده بود که طرفین در این دور از مذاکرات بر لزوم آمادگی برای توسعه پایدار و مداوم مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ بر اساس مفاد ' ان پی تی ' و اصول توافق شده گام به گام و متقابل تاکید کردند.

سرکنسول روسیه در رشت، دستیابی به توافق و تفاهم متقابل برای برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ بغداد در ۲۳ ماه می امسال را از دستاوردهای نشست استانبول برشمرد.

وی، با پویا خواندن فضای مذاکرت به دیدار «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره گنده ارشد هسته‌ای این کشور با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و معاون وی اشاره کرد.

وی بیان کرد: ۲۹ فروردین جاری خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه تلاش‌ها برای دامن زدن مصنوعی به تنش در اطراف برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد دستاویز برای تشدید بیشتر فشار بر تهران از راه اعمال تحریم‌ها را خطرناک می‌داند و این مطلب را «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به «یاکوف امیدرور» رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیسم اظهار داشت.

بارانوف خاطرنشان کرد: در اطلاعیه منتشره در سایت وزارت خارجه روسیه گفته میشود لاوروف غیر قابل قبول بودن اینکه تهران امکانات تسلیحاتی هستهای به دست آورده را مورد تاکید قرار داد و طرف روسیه به طور همزمان غیرسازنده بودن و خطر هرگونه تلاش برای بهرهبرداری از اخبار مربوط به پیشرفت فناوریهای هستهای ایران برای دامن زدن مصنوعی به تنش در اطراف برنامه هستهای ایران و ایجاد دستاویز برای تشدید بیشتر فشار بر تهران از راه اعمال تحریمها به ویژه با استفاده از نیروی نظامی را یادآور شد.