اعلام حالت فوق‌العاده در آمریکا

به دلیل افزایش حوادث خشونت‌آمیز در روز‌های اخیر در ایالت جورجیا، «بریان کمپ» فرماندار این ایالت، در یک فرمان اجرایی در این منطقه حالت فوق‌العاده اعلام کرد و به هزار نفر از سربازان گارد ملی دستور آماده‌باش داد.

اخبار بین الملل-در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه گذشته) بر اثر تیراندازی‌هایی که در جورجیا صورت گرفت دستکم پنج نفر کشته و بیش از ۲۵ نفر نیز زخمی شدند. در بیانیه فرماندار آمده است این فرمان به دنبال افزایش چشمگیر جرم و خشونت و تخریب امکان در شهر آتلانتا صادر می‌شود. بنابر این بیانیه در مجموع تا چهارم ژوئیه بیش از ۳۰ نفر از اهالی جورجیا بر اثر اصابت گلوله زخمی شده و پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند.

دفتر فرمانداری جورجیا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد «امروز فرماندار دستور اجرایی صادر کرده که بر اساس آن در سراسر جورجیا وضعیت اضطراری اعلام می‌شود و هزار سرباز گارد ملی نیز فعال می‌شوند.» در ادامه این بیانیه آمده است «اعتراضات مسالمت‌آمیز از سوی مجرمان با برنامه‌های خطرناک و مخربی که دارند به انحراف کشیده شده است. اکنون مردم بی گناه جورجیا مورد هدف قرار می‌گیرند و می‌میرند. این بی‌قانونی باید خاتمه پیدا کند و قانون در شهر ما برقرار شود. به همین دلیل وضع فوق العاده اعلام می‌شود، زیرا امنیت شهروندان ما در درجه اول اهمیت قرار دارد.»

طبق این بیانیه، گارد ملی در ساختمان‌های ایالتی جورجیا، دفتر مقر ایمنی عمومی جورجیا و عمارت فرمانداری این ایالت مستقر خواهند شد.

پس از مرگ جورج فلوید در ماه گذشته میلادی در ایالت مینه سوتا، اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا به راه افتاد. در برخی از ایالت‌های این کشور این اعتراضات به خشونت کشیده شد و اماکن عمومی و خصوصی تخریب و غارت شدند