فریادهای نژادپرستانه ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ، در چند هفته گذشته از سوت زدن به نفع نژادپرستی به سمت بوق و کرنا و حمایت کامل و علنی از آن پیش رفته و فریاد شورش سر داده است  و با این حال حامیان جمهوری‌خواه او در کنگره همچنان مصمم هستند که گوش‌هایشان را بگیرند تا چیزی نشوند.

اخبار بین الملل-او ویدئویی را در توئیتر بازنشر کرد که در آن مردی فریاد می‌زند «قدرت سفیدپوستان». ترامپ بعدا آن ویدئو را حذف کرد، اما هرگز آن را رد نکرد.

او (برای متهم کردن چین در موضوع شیوع جهانی کرونا) از این همه‌گیری به عنوان «آنفلوانزای کانگ» صحبت می‌کند و خواستار خشونت ضد «اوباش» در خیابان‌های مینیاپولیس می‌شود و نشان «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» را «نماد انزجار» می‌خواند. او تهدید می‌کند اگر اسامی ژنرال‌های دوران ایالات موتلفه از پایگاه‌های نظامی آمریکا برداشته شود، آن طرح دفاعی را وتو می‌کند.

در چند روز گذشته او اعلام کرده است کسانی که تحت «لوای عدالت اجتماعی» راهپیمائی می‌کنند، بخشی از یک «ایدئولوژی افراطی هستند که به کشورمان حمله می‌کنند» و «افراد شرور بدی هستند» که در پی «خاتمه دادن به کار آمریکا» به نفع فاشیسم چپ افراطی‌اند.

با این حال هیچ صدایی از صاحب منصبان جمهوری‌خواه شنیده نمی‌شود.

رابرت کاستا و فیلیپ راکر، مقاله‌نویسان واشنگتن پست، در روز استقلال نوشتند: «تلاش مستمر ترامپ رئیس جمهور برای حفظ نماد‌های سابق و میراث سلطه سفیدپوستان موجب عصبانیت جمهوری‌خواهانی شده است که مدت‌ها از او حمایت کردند، اما اکنون می‌ترسند که قدرت را از دست بدهند و برای همیشه به حزبشان انگ نژادپرستی زده شود.»

به نوشته کاستاو راکر، برخی جمهوری خواهان در کنگره عصبانی‌اند، اما بطور علنی چیزی نمی‌گویند تا از خشم ترامپ در امان باشند و عمدتا بطور خصوصی گله و شکایت دارند که تمرکز رئیس جمهور بر نژاد و دیگر مسائل فرهنگی موجب می‌شود حزبشان در تقابل با موج کنونی تغییر قرار گیرد.

بدین ترتیب حامیان ترامپ از نژادپرستی علنی او عصبانی‌اند؛ نه بخاطر انزجارآمیز بودن آن بلکه از بیم از دست دادن قدرت، و آن‌ها اعتراض دارند، اما در خفا.

نویسنده این مطلب افزود: این سکوت که اغلب به بزدلی نسبت داده می‌شود، در واقع همدستی و تبانی است. همانطور که خاطرنشان کردم، انزجار نژادی به شاخص اصلی حمایت از حزب جمهوری خواه تبدیل شده و این روند طی ریاست جمهوری ترامپ تسریع شده است. اگر قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در زمانی که ترامپ انتخاب مجددش را بر عوام‌فریبی نسنجیده نژادپرستانه مبتنی می‌کند، همچنان به سکوتشان ادامه دهند، باید پاسخگوی لکه‌دار شدن وجهه حزب جمهوری خواه به عنوان مقر جدید جنبش قدرت سفیدپوستان باشند.

سکوت آن‌ها نه تنها حمایت از ترامپ است بلکه این امکان را فراهم می‌سازد که برتری جویی سفیدپوستی بر یک حزب سیاسی اصلی آمریکا مسلط شود.

نویسنده در خاتمه این مطلب می‌نویسد در ایمیل‌هایی که برای تعدادی از سناتور‌های جمهوری‌خواه فرستاد و خواستار اظهار نظرشان درباره مواضع نژادپرستانه رئیس جمهور شد، پاسخ‌هایی دریافت کرد که به گفته او نشان می‌دهد این سناتور‌ها فکر می‌کنند سکوتشان از آن‌ها حفاظت می‌کند. اما این سکوت در واقع آن‌ها را به کارچاق‌کن‌های برتری‌جویی سفیدپوستان تبدیل می‌کند.