زیر گرفتن معترضان به نژادپرستی با خودرو در آمریکا+آمار

از ۲۷ ماه مه سال جاری میلادی دست کم ۶۶ مرتبه با خودرو به سمت معترضان جنبش ضد نژادپرستی و حمایت از سیاه پوستان در آمریکا حمله کرده اند.

اخبار بین الملل-طی هفته‌های گذشته و با تداوم اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا، بیش از پیش شاهد خشونت علیه آمریکایی‌ها به ویژه اتباع رنگین پوست این کشور بوده ایم. شعار‌های ضدنژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، پرتاب اجسام به سوی پلیس و پاسخ پلیس با گلوله‌های پلاستیکی، شهر‌های آمریکا را به صحنه پرهراسی تبدیل کرده است. اما صحنه‌ای که بیش از هر چیز ترسناک به نظر می‌رسد زیر گرفتن معترضان با خودروی پلیس یا افراطی‌های ملی گرا است.

سوالاتی در مورد انگیزه رانندگان این خودرو‌ها از ارتکابشان به این عمل وجود دارد. کارشناسان اجرای قانون و مقابله با تروریسم معتقدند زیرگرفتن معترضان با خودرو، هدفمند و با انگیزه سیاسی است. برخی نیز بر این باورند که این اقدام به منظور افزایش سطح خشونت معترضان و تشدید اعتراضات صورت می‌گیرد.

در همین حال یک کارشناس دانشگاه واشنگتن می‌گوید «گروه‌هایی وجود دارند که با ارتکاب به عمل زیر گرفتن با خودرو سعی دارند معترضان را تشویق کنند تا از اعتراضات مسالمت آمیز دست برداشته و با خودرو‌های خود چنین اقدامی انجام دهند.»

این کارشناس معتقد است این افراد یک گروه ضد معترض هستند که در اعتراضات فعلی آمریکا از میان سوپرماسیست‌های سفیدپوست سر برآورده اند.

پیش از این آری ویل، محقق پروژه امنیت و تروریسم دانشگاه شیکاگو در تحقیقات خود آورده بود از ۲۷ مه تا ۶ ژوئیه ۶۶ مرتبه با خودرو و با هدف زیر گرفتن آن‌ها به سوی معترضان حمله شده است که ۵۹ مورد آن افراد معمولی و ۶ مورد آن از سوی پلیس صورت گرفته است. حمله با خودرو به معترضان بطور فزاینده‌ای شایع شده است و اغلب اوقات انگیزه مخالفت و دشمنی با جنبش است.

گفته می‌شود این حملات در سیاتل و کالیفرنیا بیش از سایر مناطق آمریکا بوده است و ۲ کشته بر جای گذاشته است. در ایالت نیویورک هم پس از آن که یک خودرو به سمت معترضان حمله‌ور شد، مقام‌های پلیس این ایالت اعلام کردند که عامل این هجوم را دستگیر کرده‌اند. پلیس نیویورک البته فرد خاطی را پس از چندی آزاد کرده است. دوشنبه گذشته و در ایالت نیویورک طی هجوم دیگری، یک خودرو دو معترض در این ایالت را زیر گرفت.

در پی قتل جورج فلوید به دست پلیس نژادپرست آمریکایی آن هم به طرز بسیار فجیع، اعتراضات سراسری در محکومیت رفتار نژادپرستانه پلیس آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.