احتمال بازداشت شدن اتباع آمریکایی یی در چین

در ادامه تنش‌های دیپلماتیک بین آمریکا و چین ، این بار واشنگتن درباره احتمال بازداشت شدن به اتباع خود در چین هشدار داد.

اخبار بین الملل-وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود در چین هشدار داد که به دلیل افزایش خطر اعمال قانون خودسرانه از سوی دولت پکن، از جمله بازداشت یا ممنوعیت خروج، جوانب احتیاط را شدیداََ رعایت کنند.

در هشدار وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است: «اتباع آمریکایی ممکن است بدون دسترسی به خدمات کنسولی یا اطلاعاتی درباره جرم ادعایی، بازداشت شوند. آنها همچنین ممکن است با بازجویی‌های طولانی و بازداشت طولانی به دلایل امنیت ملی (چین) مواجه شوند».

بر این اساس،‌ واشنگتن بدون ذکر دلیلی برای ارتقا دادن سطح هشدار برای اتباع خود در چین، ادعا کرد: «ممکن است نیروهای امنیتی (چین) اتباع آمریکایی را به دلیل ارسال پیام‌های الکترونیکی خصوصی در انتقاد از دولت چین، بازداشت و یا از کشور اخراج کنند».

هشدار وزارت خارجه آمریکا به اتباع خود در چین در حالی است که طی هفته‌های اخیر تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر مسائلی از جمله شیوع ویروس «کووید۱۹»، قراردادهای تجاری، قانون امنیتی جدید در هنگ‌کنگ و ادعای نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ، بالا گرفته است.

وزارت خارجه چین روز جمعه با خطرناک توصیف کردن اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه مقامات خود به بهانه اوضاع سین کیانگ، گفت این اقدام را تلافی می کند. (جزئیات بیشتر)

پیشتر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفته بود روابط کشورش با آمریکا با جدی ترین چالش از زمان برقراری آن مواجه شده است.