حملات ترامپ به دکتر فائوچی، چندش‌آور است

همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره رو به گسترش بودن شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در آمریکا، حملات اعضای کاخ سفید به «آنتونی فائوچی» رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا تشدید شده و این موضوع واکنش تند رقیب دموکرات دونالد ترامپ را در پی داشته است.

اخبار بین الملل-سخنگوی ستاد (کارزار) انتخاباتی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) ریاست جمهوری آمریکا حملات اخیر دولت ترامپ به آنتونی فائوچی را «چندش‌آور» خواند و محکوم کرد.

«اندرو بیتس» اعلام کرد: «بیش از ۱۳۵ هزار آمریکایی جانشان و ده‌ها میلیون نفر شغلشان را از دست داده‌اند به خاطر اینکه دونالد ترامپ ظرف ۶ ماه اخیر به طرزی فاجعه‌باری بدترین بحران سلامت عمومی این قرن را سوءمدیریت کرده است و در کل این زمان در گوش دادن به هشدارها و دستورالعمل‌های متخصصان پزشکی به ویژه دکتر فائوچی ناکام مانده است».

وی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «میزان ابتلا در ایالات متحده سر به فلک کشیده و از تک تک دیگر کشورهای جهان با اختلاف زیاد فراتر رفته است و این به طور خاص بدان دلیل است که ترامپ از گوش دادن به علم امتناع می‌کند».

سخنگوی ستاد بایدن افزود: «تلاش چندش آور رئیس‌جمهور برای مقصر جلوه دادن متخصص ارشد بیماری‌های عفونی کشور (فائوچی)- کسی که او مکرر به توصیه‌هایش بی اعتنایی کرده و جو بایدن مرتب خواستار گوش دادن به توصیه‌هایش شده-، یک مثال دیگر از شکست وحشتناک رئیس‌جمهور در رهبری کردن است».

بنا بر گزارش هیل، تنش‌ها بین کاخ سفید و دکتر آنتونی فائوچی طی روزهای اخیر شدید شده و صحبت‌ها و توصیه‌های فائوچی اغلب اظهارات رئیس‌جمهور درباره همه‌گیری کرونا و طرق مقابله با آن را نقض کرده است.

به دنبال تشدید این تنش‌ها، یک عضو ارشد کاخ سفید تنش‌ها بین دولت ترامپ با فائوچی را علنی کرد. این عضو دولت ترامپ لیستی را به رسانه‌های آمریکایی ارائه داده که به گفته وی «اشتباهات» فائوچی در جریان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، «دن اسکاوینو» قائم مقام مدیر ارتباطات کاخ سفید در صفحه فیس بوک خود دست به انتشار یک کارتون زده که محتوای آن حمله به آنتونی فائوچی است.

در این کارتون به اشتراک گذاشته شده، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به عنوان فردی تصویر شده که به دلیل توصیه‌هایش درباره مقابله با کرونا در حال نابود کردن اقتصاد آمریکا است و «سیفون اقتصاد آمریکا را می‌کشد».

به رغم این اقدامات مقام‌ها و نزدیکان ترامپ در کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که او با آنتونی فائوچی «روابط بسیار خوبی» دارد.

ترامپ روز دوشنبه (دیروز) به خبرنگاران گفت: «من با دکتر فائوچی رابطه خیلی خوبی دارم و از همان اول و به مدتی طولانی روابطی خوبی داشته‌ام. من او را فردی خیلی خوب می‌دانم. همیشه با حرف‌هایش موافق نبوده‌ام اما ما خیلی خوب با هم کنار می‌آییم و من شخصا او را دوست دارم».

به دنبال این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و تشدید گزارش‌های رسانه‌ای درباره افزایش مخالفت‌های کاخ سفید با فائوچی، جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات شخصا در این باره اظهارنظر کرد.

بایدن پیش از این اعلام کرده بود به محض پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با فائوچی تماس می‌گیرد و از او خواهد خواست به کار «فوق‌العاده» خود در زمینه سلامت عمومی مردم آمریکا و مقابله با کرونا ادامه دهد.

نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در دو پیام توییتری تازه بار دیگر درباره رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اظهارنظر کرد و به ترامپ تاخت.

بایدن نوشت: «دونالد ترامپ باید وقت کمتری را به گلف بازی کردن بدهد و بیشتر برای گوش دادن به حرف‌های متخصصانی چون دکتر فائوچی زمان بگذارد».

نفر دوم دولت آمریکا در هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما افزود: «ما نباید مجبور باشیم به این رئیس‌جمهور (ترامپ) التماس کنیم که به متخصصان گوش کند».

پیشتر روزنامه واشنگتن پست خبر داده بود که فائوچی طی روزهای اخیر در جلسات توجیهی برای رئیس جمهور آمریکا غایب بوده و اصلا در کاخ سفید حضور نیافته است. 

بنابر این گزارش، از زمان شیوع ویروس کرونا در آمریکا روابط دولت ترامپ به ویژه شخص رئیس جمهور با برخی دانشمندان آمریکایی از جمله فائوچی به دلیل سیاستهای افسارگسیخته دولت در مقابله با کرونا تیره شده است.

طی روزهای اخیر و به دلیل افزایش سرعت مبتلایان و تشدید مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا، مصاحبه‌های تلویزیونی آنتونی فائوچی و انتقاد وی از نحوه پاسخ به این بیماری باعث تنشهایی در کاخ سفید شده است.

روز سه شنبه هفته گذشته و علیرغم تعریف و تمجید ترامپ از عملکرد دولت در مقابل با ویروس کرونا، فائوچی نسبت به انتشار آمار و روایت‌های دروغین در زمینه میزان مرگ و میر کرونا هشدار داده بود. 

همزمان با اظهارنظرهای ترامپ و بایدن درباره ویروس کرونا و دکتر فائوچی، شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در آمریکا همچنان رو به افزایش است.

دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، دستکم ۶۰ هزار و ۳۶۱ مورد جدید به مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا افزوده شد تا آمار کلی در این کشور به سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۵۶ مبتلا افزایش یابد.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، دستکم ۴۰۶ نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار کلی قربانیان این ویروس به ۱۳۵ هزار و ۵۸۲ نفر رسید.